Recenzowana praca jest pierwszą kompletną monografią Szkoły Polskiej w Batignolles, do której napisania zastosowano wszystkie istniejące źródła i opracowania. Należy wyróżnić na pionierskość i progresywność pracy […] Do tej pory nikt z Polaków zajmujących się jakimś zagadnieniem nie przeprowadził tak szeroko zakrojonej kwerendy we Francji […].
Kompletność dzieła polega także na omówieniu i wyczerpaniu wszelkich problemów edukacji szkolnej, które w takim ujęciu nie zawsze znajdują się w książkach polskich historyków wychowania. Książka wypełnia lukę w pamięci historycznej, gdyż tak ważnego hasła nie ma w polskiej Encyklopedii pedagogicznej XXI w.
[…] Autorka wniosła świeże i świeże spojrzenie, ukazując, jak idea wychowania narodowego może być różnie pojmowana w zależności od epoki, miejsca i warunków. W ten sposób polska tradycja wychowania narodowego Klementyny Tańskiej, Stanisława Szczepanowskiego, Lucjana Zarzeckiego wzbogacona pozostała o koncepcję emigracyjną.
Z recenzji prof. Dr hab. Juliana Dybca Podkreślić należy, iż praca we wzorcowy wręcz sposób analizuje kontekst francuskiej polityki i oświaty oraz tło związane z historią XIX-wiecznej pedagogiki. Bez tak szerokiego oglądu ówczesnej naukowo-edukacyjnej rzeczywistości, bez dotarcia do nieznanych, w znacznym stopniu po raz pierwszy w niniejszej rozprawie prezentowanych źródeł ukazanie owego »batignolskiego fenomenu« byłoby zapewne niemożliwe.
Z recenzji dr hab. Piotra Daszkiewicza, prof. PAN