"Autorka koncentruje się na czterech inicjatywach humanitarnych i filantropijnych w międzywojennej Rzeczypospolitej, podjętych poprzez amerykańskich aktywistów społecznych z takich organizacji jak Misja Hoovera, Joint, Fundacja Rockefellera, a także YMCA. Demonstruje, w jaki sposób amerykańskie standardy i normy życia rodzinnego i społecznego były przenoszone do rzekomo „zapóźnionej cywilizacyjnie” Polski. Jako główne kategorie analizy przyjmuje płeć kulturową i klasę społeczną, kładąc obszerny nacisk na dodatek na różnice religijne i narodowościowe.
Amerykanie dążyli do odbudowy oraz zmodernizowania i „ucywilizowania” społeczeństwa II RP, wprowadzając programy skierowane do dzieci, rodzin, kobiet (najczęściej matek) i młodzieży męskiej. Podejmowali m.in. Próby polepszenia kondycji fizycznej dzieci, znalezienia „finansowych rodziców zastępczych” dla żydowskich sierot, unowocześnienia praktyk macierzyńskich oraz ukształtowania młodych mężczyzn na prawidłowych obywateli. W książce przedstawiono także reakcję mieszkańców II RP na próby wprowadzenia „naukowego macierzyństwa” czy „muskularnego chrześcijaństwa”. Zbadano, jak członkowie lokalnych społeczności zapatrywali się na progresywne koncepcje dotyczące roli i miejsca dziecka w rodzinie.
Prezentowane wyniki wieloletnich badań archiwalnych pozwalają na przedstawienie nieznanych do tej pory aspektów relacji polsko-amerykańskich w okresie międzywojennym. Ukazują też niewiele zbadane przejawy życia społecznego II RP, m.in. W okresie tuż po I wojnie światowej.
******
Children, Family and Gender Roles in American Humanitarian and Philanthropic Initiatives in Interwar Poland
The author concentrates on four humanitarian and philanthropic initiatives that were undertaken in the Second Polish Republic żeby American social activists from such organizations as the American Relief Administration, Joint, the Rockefeller Foundation, or the YMCA. The book presents how American social norms and family values were transferred to allegedly backward Poland. The author uses gender and social class as main categories of analysis and highlights religious and ethnic dimensions of the analyzed initiatives."