Książką Régisa Debraya jest pierwszym systematyzującym opracowaniem wiedzy o mediologii, nowej powstającej na naszych oczach dziedzinie badań nad szeroko pojętymi przekaźnikami. W polu współczesnej humanistyki wyróżnia ją fakt, że jest ona z gruntu inter-, albo lepiej: transdyscyplinarna - jest badaniem śladów kulturowych, pamięci zbiorowej od historii najstarszej po współczesność, od archeologii mediów po filozofię, od początków pisma po internet.
demonstruje symboliczne skutki innowacji technicznych, a jednocześnie kulturowe uwarunkowania przełomów rozwoju technice. Przedmiotem mediologii są wzajemne oddziaływania techniki i kultury - dawne i teraźniejsze.
Godzi więc obydwie dziedziny klasycznie, lecz niebezpiecznie sobie przeciwstawiane. Mediologia nie jest socjologią mediów, z którą bywa niekiedy mylona, nie zajmuje się komunikowaniem, ale badaniem przekazów kulturowych (transmission) - przenoszeniem w czasie danych (także postaw życiowych) przy pomocy struktur instytucjonalnych (kościoły, szkoły, muzea, biblioteki, itp.).
Kluczowe jest dla niej pojęcie transmisji w dłuższych i długich okresach trwania kultury. Przekaz kulturowy ma horyzont historyczny, imaginacyjną identyfikację wspólnotową (więzy symboliczne) i odbywa się w porządku diachronicznym - a nie, jak komunikacja, w porządku synchronicznym.
Jest więc wariantym antropologii kulturowej, badającej warunki możliwości koegzystencji wielości odrębnych kultur w warunkach globalnej uniformizacji sieci informatycznych. Jest to synteza pobudzająca i dostępna - napisana językiem prostym,spektakularnym, użyteczna jednocześnie dla studentów, jak i dla osób po prostu zainteresowanych aktualnymi procesami cywilizacyjnymi i dyskusjami wokół nich.
Tytuł Wprowadzenie do mediologii Autor Regis Debray Wydawnictwo Oficyna Naukowa EAN 9788374591072 ISBN 9788374591072 Kategoria Literatura, Kultura liczba stron 288 Format 222x135 mm Rok wydania 2012 Oprawa twarda