Publikacja „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX I XXI wieku" towarzyszy wystawie zorganizowanej w 80. Rocznicę wybuchu II wojny światowej, w Muzeum Sztuki innowacyjnej w Warszawie w dniach 30.08–17.11.2019.
Książka i wystawa „Nigdy więcej" to reakcja na niepokoje związane z intensyfikacją języka nienawiści i aktów przemocy w sferze publicznej. Przemocy, która nieraz przybiera historyczny kostium i odwołuje się do skompromitowanych symboli.
W 80. Rocznicę wybuchu drugiej wojny światowej przyglądamy się antyfaszystowskiej i antywojennej tradycji, pytając, czy dziś możemy się od niej czegoś nauczyć. W książce koncentrujemy się na dwóch momentach historycznych i na emblematycznych dla nich przedstawieniach.
O początkach silnego międzynarodowego ruchu antyfaszystowskiego, a także powstaniu Guerniki Picassa piszą w tradycyjnych już tekstach, po raz pierwszy przełożonych na polski, T.J. Clark i Francis Frascina; David Crowley śledzi trudną i bardzo polityczną recepcję tego obrazu.
Latom 30. Poświęcony jest również tekst Doroty Jareckiej o formowaniu się postaw antyfaszystowskich w kręgu Grupy Krakowskiej. Natomiast o latach 50. I wystawie Arsenał widzianej jako próba przezwyciężenia korupcji antyfaszyzmu w stalinizmie pisze Łukasz Ronduda, a obrazowi, z którym najczęściej kojarzony jest Arsenał, Napiętnowanym producent Oberländera, poświęca swój esej Piotr Słodkowski.
Z pytaniem o prawomocność i ergonomiczność historycznych analogii mierzymy się w rozmowie z Dorotą Sajewską i Krzysztofem Pomianem. Książkę zamyka kalendarium działań artystek i artystów przeciw wojnie i przeciw faszyzmowi.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.