Monografia jest oryginalną syntezą trzech obszarów badawczych - filozofii, filmoznawstwa, a także teorii retoryki. Wyrasta z przekonania, że każda z tych dziedzin - we właściwym dla danej dyscypliny aspekcie - wnosi pokaźny i cenny wkład do teorii dzieła filmowego. Właśnie na płaszczyźnie teorii można aktualnie zaobserwować stanowcze przewartościowania. Z jednej strony szczególnie intensywnie zwłaszcza na gruncie języka angielskiego - uprawiana jest filozofia filmu. Rozciąga się ona od swobodnego, także amatorskiego filozofowania (w stylu późnego Wittgensteina), aż po tzw. Filmozofię. Podstawą tej ostatniej jest przekonanie, iż film nie tylko filozofuje, ale że jest samą filozofią. Z drugiej strony filmoznawstwo, jak cała dzisiaj humanistyka, przeżywa kryzys, który dotyczy z reguły badań teoretycznych. Jedną z przyczyn tego zjawiska są próby unaukowienia badań humanistycznych (także filmoznawstwa) według zasad pozytywizmu logicznego (scjentyzmu). Obowiązuje dziś wyjątkowo wąskie rozumienie tego, co naukowe. Ma to być wiedza oparta na metodach czerpanych z nauk przyrodniczych, w szczególności z matematyki i fizyki. Takie unaukowienie nie przynosi jednak oczekiwanych rezultatów. Nie tylko dlatego,przeróżne typy formalizacji scjentystycznej nie są trafne do dzieła sztuki, jakim jest film. Także z tego powodu,rozmaite nurty filmoznawcze kryją w sobie nie zawsze przyjmowane poprzez filmoznawców założenia filozoficzne, które konsekwentnie prowadzą myśl w określone koleiny intelektualne.
Autor dokonuje krytycznego przeglądu dominujących dzisiaj filozofii filmu. Ukazuje tło i przyczyny problemów teorii dzieła filmowego. Proponuje dwojakie rozwiązanie. Po pierwsze, przyjęcie realizmu filozoficznego jako najbardziej ogólnej podstawy badań filmoznawczych i w ogóle humanistycznych. Po drugie, użycie teorii retoryki tradycyjnej do analizy i interpretacji przekazów audiowizualnych.
Tytuł Filozofia i retoryka filmu Autor Artur Mamcarz-Plisiecki Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu EAN 9788365792198 ISBN 9788365792198 Kategoria Literatura, Filozofia ilość stron 352 Format 230x153x19 mm Rok wydania 2019 Oprawa broszurowa