W publikacji przedstawiono historyczną kolekcję odlewów gipsowych, które były częścią Gabinetu Historii Sztuki, a także Gabinetu Archeologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zaprezentowano także katalog dzieł i wyszczególniono ich miejsce w powstawaniu i rozwoju historii sztuki jako samodzielnej dyscypliny naukowej w Polsce.
Książka "przypomina" tym samym Czytelnikowi o tym stanowczo ważnym w dziejach naszej nauki zbiorze do jego ukształtowania przyczynił się Karol Lanckoroński, jeden z największych mecenasów sztuki przełomu XIX i XX wieku.
W ramach opracowania tworzono specjalistyczne badania konserwatorskie, techniczne i techniczne, dzięki czemu można było zaproponować pionierskie metody ratowania odlewów gipsowych. Oddawana do rąk Czytelników książka jest konsekwencją projektu badawczego Zapomniane dziedzictwo: zbiór odlewów gipsowych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rekonstrukcja serii, opracowanie, katalog, konserwacja, sfinansowanego poprzez Narodowy Program Rozwoju Humanistyki. "Wyjątkowość krakowskiej serii historycznych odlewów polega na ogół na znacznej roli (…), jaką odegrały one w kontekście powstawania i rozwoju historii sztuki jako samodzielnej dyscypliny naukowej w Polsce (…).
Ta perspektywa badawcza, akcentująca zwykle ten aspekt powstawania i kształtowana kolekcji, została przyjęta jako podstawowa (…). Należy bowiem pamiętać, że sposoby prezentowania i reprodukcji dzieł sztuki w sposób integralny były związane z dziejami historii sztuki jako dziedziny naukowej.
Wraz z rozwojem badań nad sztuką obserwować możemy dyskusję nad problemem odwzorowania graficznego, wpływu fotografii, »mechanicznej« protezy oglądu, jakim był pokaz slajdów, czy wreszcie – w czasach współczesnych – nad reprezentacją cyfrową, stanowiącą główny problemem teoretyczny".
Fragment książki Powyższy opis pochodzi od wydawcy.