Problematyka podjęta w książce Jarosława Marca dotyczy wyjątkowo aktualnego i wyraźnego zagadnienia: współczesnych sposobów?wytwarzania? podmiotowości u członków zachodnich społeczeństw, wśród których ważną rolę odgrywają te wywodzące się z dziedziny psychologii humanistycznej. Można powiedzieć, iż zjawisko to staje się coraz pilniejszym problemem społecznym i wyzwaniem dla badaczy kultury, w tym także dla pedagogów. (prof. Edyta Zierkiewicz)Zagadnienie pedagogicznego dyskursu psychologii humanistycznej traktuję? podobnie jak autor? jako kwestię obszernej wagi w refleksji pedagogicznej. Nie tylko ze względu na to, iż jest to teoria i praktyka bardzo interesująca i zasadnicza z perspektywy pedagoga,w głównej mierze dlatego, iż jest ona, a raczej jej przeformułowania, istotnym kontekstem współczesnej kultury neoliberalnej. Efekty wysiłku autora postrzegam jako ważny wkład w rozumienie pracy tego dyskursu, w rozumienie współczesnej kultury i praktyk edukacyjnych. Czytanie tej książki jest w tym kontekście przyjemnością obcowania z dojrzałą, nietuzinkową refleksją, która daje do myślenia. (prof. Małgorzata Lewartowska-Zychowicz)