Rację ma Georges Didi-Huberman, gdy pisze, że nieobecność pozbawiona stabilności właściwej widzialnej rzeczy nie może zostać raz na zawsze poznana ani reprezentowana. Wobec ograniczeń dotyczących kategorii negatywnych cenne jest to, co proponuje literatura - artystyczne konstrukty braku i nieobecności, figuracje oparte na wyobraźni.
Książka pokazuje tytułowe figuracje w poezji Krystyny Miłobędzkiej, Mirona Białoszewskiego i Urszuli Kozioł oraz prawem kontekstu - Stanisława Grochowiaka oraz Zbigniewa Herberta. Na przykładzie odczytywanej liryki autorka prezentuje, w jaki sposób literatura ma możliwość wieloaspektowego profilowania "fenomenów" braku i nieobecności.
\"Książka Eweliny Suszek podnosi pytania najważniejsze. Pyta o pękniętą tożsamość podmiotu, o nieoczywistość istnienia, o niewystarczalność tego, co realne i o pustkę, która w szczególnych przypadkach otwiera się na transcendencję.
znaczące części monografii, poświęcone tyleż problematyce figuracji braku i nieobecności, co jednostkowym realizacjom poetyckim wyśmienicie dopasowanych poprzez Autorkę głównych bohaterów pracy, poetów związanych z lingwistyczną orientacją pokolenia '56, to imponująca konceptualnie, nadzwyczajnie zrealizowana, dopracowana w szczegółach propozycja literaturoznawczego myślenia.
W rozpoznaniach ogólnych Ewelina Suszek jest niezwykle dokładna, w odkryciach szczegółowych - finezyjna, chciałoby się dodać: miejscami bywa zachwycająca\". Dr hab. Prof. UŚ Joanna Kisiel Ewelina Suszek - doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie.
Ukończyła filologię polską i filozofię w ramach Międzywydziałowych indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Śląskim, Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne Nauczania Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego i Podyplomowe Studia "Przygotowanie Pedagogiczne".
Laureatka drugiej nagrody w Konkursie im. Czesława Zgorzelskiego. Autorka monografii szybkość, pośpiech, kompresja. "Poetyka przyśpieszenia" w poezji Krystyny Miłobędzkiej (2014), współredaktorka książek: Przygody nierozumu: szaleństwo - myśl - kultura (2012), a także Kontrinterpretacje (2018).
Publikowała m.in. W "Postscriptum Polonistycznym", "Śląskich Studiach Polonistycznych", "FA-arcie", "artPAPIERZE".