W publikacji w sposób dogłębny, niezwykle od strony ilościowej, dokonano analizy wielostronnych zachowań ryzykownych współczesnej młodzieży. Diagnoza tego negatywnego zjawiska jest konieczna i konieczna, żeby zorganizować i podjąć produktywne działania profilaktyczne, resocjalizacyjne, opiekuńczo-terapeutyczne w placówkach oświatowych, poradniach psychologicznych, a także w społecznościach lokalnych.
Przedstawione w książce treści mają charakter empiryczny i stanowią doskonały obraz nowego zjawiska, jakim są zachowania ryzykowne młodzieży, i jego przyczyn. Na szczególną uwagę zasługuje część dotycząca rodziny jako ważnego komponentu broniącego przed podejmowaniem zachowań ryzykownych.prof.
dr hab. Henryk CudakRedagowane przez prof. Mariusza Jędrzejko i ks. Prof. Romana Sieronia prace słyną ze swojej psychospołecznej wartości podejmowanego tematu, autentycznej troski o wchodzące w dorosłe życie pokolenie młodych Polaków, cennego łączenia rozmiarów poręcznego z naukowym.
Opracowania te zawierają dużo konkretnych, uporządkowanych treści, które przygotowywane są w sposób przezroczysty, dostępny dla czytelnika, a równocześnie udokumentowany badawczo i zawierający odwołania do licznych źródeł.
Stanowią cenny materiał edukacyjny, {pomocn|przydatn)y w zastosowaniu profilaktycznym i wychowawczym. Wyrosłe z praktyki i badań naukowych sugestie zawarte w publikacji Zachowania ryzykowne nastolatków mające na celu doskonalenie działań edukacyjnych, wychowawczych i profilaktycznych mają sens i zasługują na uznanie.
Troska o młode pokolenie jest bowiem zadaniem o szczególnej doniosłości, wymaga stałej obserwacji i uwzględniania potrzeb wynikających ze zmieniającej się rzeczywistości. Kształtowanie postaw innych wiąże się z nieodzownością permanentnego formowania siebie, pogłębiania wiedzy i doskonalenia własnych metod pracy.
Publikacje, takie jak recenzowana książka, mogą być w tym pomocne.dr hab. Urszula Dudziak, prof. KUL