"Książka ma charakter przewodnika dla psychologów, pedagogów, studentów albo opiekunów dziecięcych czy rodziców nieznacznego dziecka, pozwalającego na poznanie oryginalnej sytuacji badania niewielkiego dziecka (od urodzenia do 5 roku życia), a także możliwości wykorzystania narzędzi diagnozy rozwoju zarówno dzieci korzystnie rozwijających się jak i zagrożonych niepełnosprawnością czy również niepełnosprawnych.
Ocena poziomu rozwoju niedużych dzieci, pozwalająca na uwidocznienie obszarów prawidłowo i słabo rozwiniętych, ma szczególne znaczenie dla organizowania programów wczesnej interwencji albo wczesnego wspomagania dzieci z trudnościami w rozwoju. W nowoczesnaniu diagnostycznym-interwencyjnym nie powszechnej zgody dotyczącej sposobu w jaki ma być przeprowadzana diagnoza, co powinna obejmować i jak powinny być formułowanie wnioski (opinie, orzeczenia) potrzebne do konstruowania efektywnych programów interwencyjnych czy terapeutycznych. Stąd rodzi się potrzeba rozszerzenia wiedzy na temat diagnozowania dziecka od najwcześniejszego okresu życia, gdyż wszyscy specjaliści są zgodni,szczególnie ważny dla wspomagania rozwoju jest okres pierwszych trzech lat życia dziecka."