Systematyczna obserwacja zabiegów stylistycznych czyniących utwory Ryszarda Kapuścińskiego sugestywnymi i przekonującymi służy nie tylko celom poznawczym, lecz także funkcjonalnym. Dla adeptów sztuki dziennikarskiej materiał egzemplifikacyjny omówiony w niniejszej książce może mieć walory poglądowe i instruktażowe, natomiast uczniowie, nakłaniani i obligowani przez podstawę programową do lektury wybranych reportaży, mogą dzięki czemu zwiększyć perspektywę interpretacyjną o aspekty leksykalne, składniowe i etnolingwistyczne, łącząc tym samym naukę o literaturze z wiedzą o języku, a także doskonaląc własne kompetencje komunikacyjne. Młody czytelnik tekstów dokumentalnych w głównej mierze koncentruje się na tym, co jest tematem narracji, jak w dodatku na zawartym w niej przekazie ideowym. Zaproponowanie mu alternatywnego modelu odbioru, który uwzględnia fundamentalną rolę, jaką w kreacji rzeczywistości przedstawionej odgrywają twórcze użycie języka, tworzy szansę odsłonięcia kolejnych - estetycznych i kulturowych - aspektów dzieła.