Książkę stanowi zbiór fotografii dzieci, wykonujących ćwiczenia przygotowujące do spektakularnego mówienia. Uporządkowano je zgodnie z potrzebami logopedycznymi. Początek stanowi rozgrzewka, czyli wykonywanie różnych, dziwnych min. Dalej wśród propozycji znalazły się mocne ćwiczenia języka, warg i podniebienia miękkiego. Dużo miejsca poświęcono ćwiczeniom oddechowym. Nie zapomniano także o istotnym dla kontaktów werbalnych treningu słuchowym. Także o zabawach ruchowych całego ciała, zgodnie z zasadą, że instrumentem w mówieniu jest cały człowiek.
namawiamy do realizowania ćwiczeń wspólnie z dzieckiem, w formie niedługich zabaw. Ważne jest, żeby pokazać dziecku, że nie jest wyraźny, zwłaszcza na początku, efekt ćwiczenia, ale podejmowanie wysiłku w celu jego realizowania. Nie należy wywierać presji, tzn. Ponaglać dziecka lub prosić o wielokrotne, monotonne powtarzanie ćwiczenia. Najważniejsza jest wspólna radosna zabawa. W miarę powracania do informacji ćwiczeń, będą one wykonywane coraz dokładniej. Jeśli, mimo wielu powtórzeń, dziecko ma kłopot z wykonaniem jakiegoś ćwiczenia, np. Związanego z unoszeniem języka ku górze, należy skorzystać z konsultacji logopedy. Tak zwana pionizacja języka jest warunkiem niezbędnym opanowania prawidłowej wymowy wszelkich głosek języka polskiego. Ważne jest ponadto, aby nie przedłużać ćwiczeń, zwłaszcza związanych z oddychaniem. Zabawy oddechowe należy prowadzić w krótkich, kilku minutowych seriach, w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu – najlepiej godzinę po posiłku albo przed posiłkiem.
dobry mówca – to taki, na którego patrzy się z przyjemnością – przyjmuje dobrą postawę, trafnie gestykuluje, a jego mimika jest trafna do wypowiedzi. Prawidłowy mówca to taki – którego przyjemnie się słucha - mówi odpowiednio głośno i wyraźnie. Prawidłowy mówca to taki, którego słucha się z zapartym tchem – mówi modulując głos, z odpowiednią dykcją i intonacją, a przy tym ciekawie. Prezentowana książeczka jest wstępem dla dalszego treningu korzystnego mówcy.