Analiza,,Przedwiośnia" na podstawie rękopisu Stefana Żeromskiego,,Przedwiośnie" (1924) mówi o Polsce i potwornościach bolszewickiej rewolucji. Jest diagnozą i przepowiednią na temat masowych zbrodni, a zwłaszcza na temat sytuacji duchowej ludzi ogołoconych ze świadomości, kim są, wyrwanych z rodziny, z domu, z ojczyzny, zanim zdążyli pojąć, kogo posiadają kochać i co jest święte.,,Siły pokaźniejsze aniżeli chaos" to klucz do właściwego zrozumienia,,Przedwiośnia", ilustrowane studium interpretacyjne, książka o jednej książce, zaadresowana do wszystkich i zarazem do uczonych polonistów.
Autor książki udowadnia,znaną powieść Żeromskiego trzeba czytać z mikroskopową starannością, niczym wiersz liryczny, i że jej najważniejszym tematem nie jest ani rewolucja, ani choćby Polska, ale straszne niebezpieczeństwo oddawania czci fałszywym bóstwom - władzy, namiętności, zemsty.
Od wydania,,Przedwiośnia" (1924) wkrótce minie sto lat. Poprzez ten czas - aż do dziś - powieść Żeromskiego potępiano lub stawiano na piedestale,mało kto ją skrupulatnie czytał. Stanisław Falkowski czyta Przedwiośnie Stefana Żeromskiego z wielką wrażliwością i erudycją, dostrzegając w powieści, po blisko stu latach od jej pierwszego wydania, rzeczy świeże, oryginalne i zagadkowe.
Ostrożnie i delikatnie oddziela od siebie warstwy pochodzące z różnorodnych etapów pracy nad tekstem i zestawia ze sobą oddalone kompozycyjnie fragmenty dzieła. Odkrywa i brawurowo interpretuje liczne nawiązania do innych tekstów kultury.
Uważny czytelnik książki o Przedwiośniu powróci do dawnej szkolnej lektury przekonany, że jest tym właśnie odbiorcą, do którego zwracał się pisarz. Prezes Stowarzyszenia im. Stefana Żeromskiego Prof. Dr hab.
Kwiryna Handke W czterdziestu jeden rozdziałach książki Falkowski pyta między innymi: co znaczą w,,Przedwiośniu" dziwne połączenia wyrazów (,,powrósła nie do przestąpienia",,,powietrze pokaźne, olbrzymie",,,opuchłe ulice")$1125 dlaczego powieść początkuje się od przekleństwa$1126 po co pisarz wymyślił nieistniejące miasteczko$1127 po co opisuje polną drogę (którą przecież każdy widział)$1128 kto całuje graniczne słupy$1129 czego Cezary uczy się od matki po jej śmierci$1130 dlaczego niezapomniany Maciejunio jest,,prastary" (a nie po prostu,,stary")$1131 do czego pisarz potrzebuje młodocianej morderczyni$1132 nawet najdziwniejsze z tych pytań okazują się poważnymi kluczami do ważnych znaczeń powieści.
Tekstowi głównemu towarzyszą indeksy (w tym Indeks postaci powieściowych i osób wspominanych w powieści, liczący około trzystu haseł i ukazujący, jakim tłumem ludzi Żeromski zapełnia stronice powieści i wyobraźnię czytelników) oraz ilustracje - w postaci fotografii współczesnych oraz fotografii z epoki, w tym zaczerpniętych z rodzinnego archiwum autora - dla zaznaczenia, iż przeżycia i dylematy naszych niedawnych przodków nie są literacką fikcją, ale stanowią nasze osobiste dziedzictwo; niewątpliwie wielu z nas pamięta własnych dziadków lub pradziadków urodzonych, jak Cezary Baryka, około 1900 roku i jak on uczestniczących w wojnie dwudziestego roku.
Osobną kategorię ilustracji - i zarazem ważną nowość obecnego wydania - stanowią istotnie liczniejsze niż poprzednio reprodukcje fragmentów brulionowego rękopisu powieści, służących jako widoczne argumenty interpretacyjne.
Druga ważna nowość to inne i większe wyjaśnienie popularnego motywu szklanych domów, jednego z najważniejszych kluczy do znaczeń utworu. W polemicznych przypisach Falkowski odpowiada m.in. Na pytanie, dlaczego scenariusz filmu,,Przedwiośnie" zrealizowanego przed kilkunastu laty jest skandalicznie sprzeczny z sensem powieści Żeromskiego.
Patronat Stowarzyszenia im. Stefana Żeromskiego Publikacja wyrózniona na Targach,,Edukacja XXI" (2003) nagrodą za najkorzystniejszą książkę popularnonaukową.