Jak patrzy uchodźca$416 Jak patrzeć na niego$417 W jaki sposób widzialność migracji wpływa na kulturę oraz wypracowane przez nią formy komunikacji i transmisji$418 Książka Migawki z tradycji uciśnionych jest poświęcona obrazom uchodźców, choć zaproponowana w niej perspektywa różni się od tej, jaka dominuje w głównym nurcie debaty publicznej.
Autor stara się najczęściej przesunąć akcent z migrantów rozumianych jako przedmiot reprezentacji, na doświadczenie wygnania jako coś, co każe przemyśleć na nowo podstawowe kategorie związane z funkcjonowaniem obrazów.
Tym samym więc przedstawia uchodźców jako tych, których występowanie stawia ponadto pod znakiem zapytania dominujące modele wizualnych narracji i stojące za nimi relacje władzy.Książka opowiada jednocześnie o artystach, którzy będąc emigrantami szukają nowego języka filmowego zdolnego opowiedzieć o dramacie wygnania, jak i o tych, którzy $419 pełni dyskrecji albo pełni gniewu $420 próbują za pomocą obrazów wykonać gest solidarności wobec,,wyklętego ludu ziemi".
ponadto książka ta dotyczy tradycji uciśnionych $421 tradycji podziemnej, zbuntowanej, wykluczonej, której żywotność starają się podtrzymywać niektórzy awangardowi filmowcy, fotografowie i artyści. Migawki z tradycji uciśnionych jest więc polemiczną historią patrzenia demonstrującą, w jakim stopniu może być ono narzędziem wojny, a w jakim $422 troski.