bogactwo treści i aktualność poruszanej tematyki sprawiają, iż publikacja inspiruje do kolejnych poszukiwań badawczych w zakresie nowych wyzwań stojących przed pedagogiką i profilaktyką społeczną. Książka odznacza się wielkimi walorami naukowymi i zasługuje w pełni na przedstawienie zawartych w niej treści realnie najszerszemu gronu specjalistów z zakresu pedagogiki i profilaktyki społecznej.
Szczególna wartość recenzowanej pracy posiada się w umiejętnym połączeniu treści dotyczących problematyki teoretycznej i działań w zakresie praktyki. Niewątpliwie książka stanowi inspirację dla nowych obszarów badawczych w szeroko pojętej rzeczywistości kształcenia i wychowania młodego pokolenia, zwłaszcza w aspekcie czynników stymulujących dobry rozwój i czynników zagrażających temu rozwojowi.
prof. Zw. Dr hab. Jadwiga Stawnicka Otaczająca nas rzeczywistość pełna jest zagrożeń i niebezpieczeństw. Czyhają one najczęściej na dzieci i młodzież, choć i my, dorośli, dajemy się nieraz im zwieść i osaczyć.
Książka, którą przygotowali specjaliści wielu dziedzin i dyscyplin naukowych, w dostępny sposób i podparty rzetelną kwerendą dokumentów, raportów i badań, porusza najistotniej aktualne problemy i zagrożenia współczesności.
Od tych płynących z cyfrowego świata – którym zniewala się cała społeczność i bez którego nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania – przez chemiczne uzależnienia zbierające coraz większe żniwo w postaci przedwczesnych zgonów, po świeże, wciąż akceptowane społecznie uzależnienia, takie jak pracoholizm czy ryzykowne zachowania seksualne młodych.
Publikacja zawiera diagnozę i sięga do przyczyn tego typu zachowań czy zaburzeń, aby w ostatniej części skupić się na nieco chyba zapomnianych wątkach i zagadnieniach, takich jak godność i sumienie człowieka, świat wartości czy rola rodziny i Kościoła katolickiego w profilaktyce i uzdrawianiu zaburzeń i patologii społecznych.
Powinni sięgnąć po nią także ci, którzy w procesach pedagogicznych uczestniczą czy je tworzą,, a także ci, którzy zajmują się zawodowo profilaktyką społeczną i zaburzeniami społecznymi, także tymi najnowszymi, które doczekały się wreszcie nowej klasyfikacji Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego – DSM-5.
dr hab. Prof. UKSW ks. Krzysztof Stępniak