Tytuł Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej Autor Aleksandra Monarcha-Matlak Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-1911-9 seria Monografie Rok wydania 2008 ilość stron 348 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów...........................................9
Wprowadzenie.............................................13
Rozdział I Istota obowiązków administracji publicznej.......................................19
1. Współczesne zamknięte definicje administracji publicznej..............19 2. Opisywanie administracji poprzez jej cechy..............................................21 3. Pojmowanie obowiązku w teorii prawa.................................................23 4. Cywilistyczne ujęcie obowiązku..................................25 5. Obowiązek w nauce prawa administracyjnego...................................26 6. Wielopłaszczyznowość badań obowiązków..........................................30 7. Obowiązki potencjalne i konkretne.....................................................32 8. Obowiązki prawne administracji a zadania publiczne.......................35
Rozdział II Ewolucja pojęć odnoszących się do komunikacji elektronicznej...........42
1. Uwagi ogólne..................................................42 2. Technologie informacyjne a społeczeństwo informacyjne...............44 3. Przegląd niektórych pojęć odnoszących się do komunikacji elektronicznej...............................................54 4. Podstawowe pojęcia związane ze świadczeniem usług drogą elektroniczną............................................................63 5. Konwergencja i cyfryzacja.....................................................................67
Rozdział III Regulacje prawa wspólnotowego w zakresie komunikacji elektronicznej................................................69
1. Prawne i pozaprawne obowiązki administracji publicznej w unijnym procesie wdrażania i wykorzystywania prawa.........................69 2. Źródła wspólnotowego prawa komunikacyjnego...............................71 3. Rozwój regulacji........................................................................74 4. Międzynarodowe i wspólnotowe źródła regulacji dotyczące radiofonii, telewizji, prasy i Internetu....................................................80
Rozdział IV Obowiązki administracji w sferze telekomunikacji...........84
1. Obowiązki ministra właściwego do spraw łączności........................84 2. Obowiązki organu regulacyjnego.....................................87 3. Teoria i praktyka działalności regulacyjnej............................................98 4. Strategie Regulacyjne na rynku telekomunikacyjnym................... 102
Rozdział V Obowiązki administracji w sferze mediów elektronicznych................106
1. Obowiązki w zakresie radiofonii i telewizji w świetle obowiązujących przepisów.................................................................106 2. Obowiązki w zakresie prasy........................................ 114 3. Obowiązki w stosunku do innych mediów...................................... 116
Rozdział VI Obowiązki administracji w sferze technice informacyjnych i ich użycia.................................125
1. Unormowania dotyczące sposobów przekazywania informacji za pośrednictwem sieci i usług komunikacji elektronicznej................................................125 1.1. Usługi świadczone drogą elektroniczną w prawie Unii Europejskiej............................................................................................125 1.2. Świadczenie usług drogą elektroniczną w prawie polskim...........127 1.3. Rodzaje usług podejmowanych w sieci..................................130 1.4. Chronione usługi świadczone drogą elektroniczną........................133 2. Podpis elektroniczny - jego unormowanie w prawie wspólnotowym i międzynarodowym i w prawie polskim.... 135 2.1. Obowiązki podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne.........144 2.2. Obowiązki i skutki prawne wykorzystania podpisu elektronicznego......................................150 3. Unormowania związane z treścią usług świadczonych za pośrednictwem komunikacji elektronicznej..................................... 157 3.1. Niektóre aspekty rozwoju Internetu, jego , a także specyfika regulacji...............................157 3.2. Rezultat wdrażania nowych technice informacyjnych i ich wpływ na funkcjonowanie administracji..................................161
Rozdział VII Komunikacja elektroniczna jako obowiązek administracji...................167
1. Kierunki działania na rzecz administracji elektronicznej...............167 2. Działalność informatyzacyjna podmiotów publicznych - ogólne założenia.................................................................................... 175 3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy o informatyzacji, wyłączenia ustawowe i zasady ustawowe w procesach informatyzacji, realizacji zadań publicznych......................................... 177 4. Reguły interpretacyjne w informatyzacji...................................... 180 5. Plan Informatyzacji Państwa............................................................... 181 6. Projekty informatyczne o publicznym zaimplementowaniu..................... 191 7. Systemy teleinformatyczne.................................................................. 196 8. Dokument elektroniczny.................................... 198 9. Warunki wydajnej informatyzacji................................................... 202 10. Organy właściwe w sprawach informatyzacji................................. 212
Rozdział VIII Obowiązki wynikające z użycia komunikacji elektronicznej w administracji publicznej...................................216
1. Niektóre aspekty dostępu do informacji publicznej w administracji elektronicznej...........................................216 2. Rola środków komunikacji elektronicznej w innowacyjnaniu administracyjnym............................................. 227 3. Obowiązek ochrony danych osobowych w komunikacji elektronicznej.................................................... 235 3.1. Prawo wspólnotowe i prawo polskie w zakresie ochrony danych osobowych......................................235 3.2. Podstawowe pojęcia z zakresu ochrony informacji osobowych związane z przetwarzaniem tych danych w systemach informatycznych.........................................237 3.3. Obowiązki w zakresie przetwarzania danych osobowych, a także zapewnienia bezpieczeństwa i tajności.................................239 3.4. Obowiązki organu do spraw ochrony danych osobowych............258 3.5. Obowiązki związane z przetwarzaniem informacji osobowych w komunikacji elektronicznej na podstawie odrębnych ustaw........................................................260 4. Obowiązki administracji w zakresie ochrony danych w zbiorze - ochrona sui generis baz informacji...................................... 269 5. Rejestry publiczne i wymiana informacji w formie elektronicznej............................................ 276 6. Obowiązki administracji elektronicznej w pozostałych wybranych obszarach prawa publicznego międzynarodowego i krajowego......................................286 6.1. E-Government oraz ICT - obowiązki, zasady i najkorzystniejsze praktyki...............................................286 6.2. Podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej............289 6.3. Komunikacja elektroniczna w zakresie ubezpieczeń społecznych...............................................291 6.4. Elektroniczne zamówienia publiczne.............................294
Rozdział IX Metody włączania zagadnień komunikacji elektronicznej w administracji do systemu prawa..................................299
1. Ewolucja włoskiego prawa komunikacji elektronicznej.................299 2. Prawo komunikacji elektronicznej w Polsce..................................... 314
Podsumowanie.......................................320
Bibliografia.................................................................329