przez ponad sześćdziesiąt lat niemało zmieniło się na Bliskim Wschodzie. Ziemię po trzykroć świętą dla chrześcijan, muzułmanów i żydów zdominował kult – separacji i oddzielenia. Izrael wciśnięty pomiędzy Strefę Gazy a Zachodni Brzeg chce obecnie pozbyć się za wszelką cenę swojej orientalnej tożsamości, aby najściślej dopasować się z Zachodem (równocześnie ze Stanami Zjednoczonymi, będącymi najbliższym sojusznikiem Izraela jak i z państwami Unii Europejskiej, które dopiero zaczynają poznawać zalety współpracy gospodarczej z Izraelem), jednocześnie politycznie jak i ekonomicznie.
Państwo Izrael od momentu ogłoszenia niepodległości w 1948 roku funkcjonuje w stanie wojny. Początkowo opinia międzynarodowa była przekonana, że Arabowie zmiotą nowe państwo z powierzchni ziemi. Jednak dzięki zgodności stanowiska mocarstw oraz uporowi pierwszych władz izraelskich, a także zdeterminowaniu zwykłych mieszkańców kraju udało się umocnić Izraelowi swoje państwo na arenie międzynarodowej – politycznie, militarnie i ekonomicznie. Dzięki progresywności swoich działań w każdej sferze egzystencji państwa, Izrael przetrwał liczne konflikty i kryzysy, zdobył szacunek swoich partnerów politycznych i gospodarczych, a także pozycję lokalnego mocarstwa, które jest w stanie efektywnie wpływać na politykę i gospodarkę w regionie Bliskiego Wschodu. Gospodarka izraelska jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się na świecie, gdyż może zaoferować postępowe produkty, a także rozwiązania technologiczne i organizacyjne w większości sfer gospodarki. Przedsiębiorstwa izraelskie są chętne do współpracy z nowymi partnerami z Zachodu.
Celem publikacji jest przybliżenie polskiemu Czytelnikowi warunków współpracy gospodarczej na terenie Izraela. Ukazanie zarówno społeczno – kulturowych jak i polityczno – prawnych uwarunkowań kooperacji w przeróżnych branżach i sektorach pozwoli Czytelnikowi zrozumieć zależności jakie pomiędzy nimi istnieją, a także użyć ich znajomość w kontaktach z partnerami biznesowymi z Izraela. W sytuacji Czytelnika izraelskiego, głównym zadaniem monografii jest zachęcenie go do: podjęcia współpracy z polskimi przedsiębiorstwami i samorządami (zwłaszcza w celu podmiany wiedzy i doświadczeń w ramach sektora nowych technologii) i zaznajomienia się z spektakularnością i chłonnością polskiego rynku w wybranych branżach.