Edukacja międzykulturowa – konteksty to opracowanie adresowane do uczestników zajęć poświęconych zróżnicowaniu kulturowemu w różnorodnych okolicznościach. Może służyć jako ergonomiczna pomoc naukowa, a także źródło inspiracji dla studentów, nauczycieli i badaczy. Mieści wybór kilkunastu artykułów wcześniej opublikowanych w opracowaniach pokonferencyjnych. Oprócz teoretycznych i metodologicznych podstaw pedagogiki międzykulturowej w perspektywie historycznej ukazują one zróżnicowanie kulturowe w kontekstach od najszczególniej modnych – tożsamości i migracji – po rzadziej opisywane, m.in. Kontaktów biznesowych, problemów osób ubogich, wykluczanych, chorych i umierających traktowanych jako Obcy. Opowiadają również o próbach poszukiwania wspólnego języka (np. Esperanto) i możliwości użycia Internetu w edukacji międzykulturowej. Dociekliwy Czytelnik odnajdzie tu liczne odesłania do źródeł zagranicznych i stron internetowych, pozwalające poszerzyć wiedzę na opisywane tematy. Książkę uzupełnia pokaźny przewodnik bibliograficzny zawierający ponad 2000 tytułów literatury przedmiotu w kilkunastu językach (oprócz polskiego m.in. W angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim, słowackim, włoskim). To niewątpliwie jeden z największych w Polsce tego typu dobór, nieoceniony dla Czytelników dokonujących tematycznego przeglądu zwykle cytowanych źródeł, podczas przygotowania badań, pisania prac semestralnych, dyplomowych. Można w nim znaleźć dokładnie oznaczone (tytuł, nazwa wydawnictwa, miejsce i rok wydania) odesłania do zarówno tradycyjnych prac naukowych z zróżnicowanych dyscyplin (m.in. Pedagogika, psychologia, antropologia, socjologia); opracowań międzydyscyplinarnych i porównawczych; leksykonów i encyklopedii; jak i niecodziennych, kontrowersyjnych źródeł z dziedziny „multikulti".
Tytuł Edukacja międzykulturowa konteksty Podtytuł Od tożsamości po język międzynarodowy Autor Przemysław Paweł Grzybowski Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-847-9 Rok wydania 2011 Wydanie 1 ilość stron 246 Format pdf Spis treści Część pierwsza dobór artykułów
Kontekst historyczny, teoretyczny i metodologiczny – pedagogika międzykulturowa
Od pedagogii do pedagogiki międzykulturowej
Wspólny obszar pedagogów i filozofów
Metodologia badań edukacji w warunkach zróżnicowania kulturowego
Konteksty tradycyjne – tożsamość, migracje, pogranicze
Edukacyjne implikacje efektu pogranicza
Tożsamościowe punkty oparcia
Edukacja międzykulturowa a migracje zarobkowe i kontakty biznesowe
Dylematy identyfikacyjne polskich emigrantów
Konteksty pograniczne – wykluczenie, choroba i śmierć, wspólny język, Internet
Obcy przeciw wykluczeniu
Chorzy i umierający jako Obcy
Wspólne wątki pedagogiki międzykulturowej i tanatopedagogiki
Esperanto jako język edukacji międzykulturowej
Edukacja międzykulturowa a Internet
Bibliografia
Strony internetowe, fora, blogi
Część druga Przewodnik bibliograficzny
Metodologia badań zróżnicowania kulturowego
Zróżnicowanie kulturowe, wielokulturowość, międzykulturowość – pojęcia, teorie, problemy w zróżnicowanych ujęciach
Komunikacja i kompetencja międzykulturowa – problemy, techniki, pomoce naukowe
Edukacja międzykulturowa i wielokulturowa – podstawy teoretyczne i ideologiczne, praktyka, projekty
Wielokulturowość i międzykulturowość w szkolnictwie i oświacie
Nauczyciel a zróżnicowanie kulturowe – kształcenie, problemy społeczne i pomoce naukowe
Swoi, Inni, Obcy – tożsamość, konflikty, edukacja
Języki obce, dwu- i wielojęzyczność – problemy społeczne, nauczanie, pomoce naukowe
Etniczność – status, problemy, edukacja mniejszości etnicznych i rasowych
Dzieci wobec zróżnicowania kulturowego – migracje, uchodźstwo, edukacja
Migracje i migranci – integracja i edukacja imigrantów, uchodźców, instytucje
Postawy, uprzedzenia, dyskryminacja – rasizm, ksenofobia, antysemityzm z najróżniejszych perspektyw
...