Treść pracy wnosi sporo nowego spojrzenia na istotę metodologii pedagogiki, jak ponadto metodologii badań pedagogicznych. Podkreślenia wymaga fakt, iż praca oparta jest na bogatych doświadczeniach badawczych i dydaktycznych Autora.
Wypełnia ona istniejącą lukę w literaturze rodzimej w zakresie statusu metodologicznego pedagogiki. Uważam, iż praca jest wysoce wartościowa równocześnie z punktu widzenia teorii pedagogicznej, którą posuwa wyraźnie do przodu, jak w dodatku praktyki badawczej.
[...] Na szczególną uwagę zasługuje pomysł wzbogacania poszczególnych rozdziałów pracy tekstami poetyckimi, które nie stanowią ozdobników tych rozdziałów, ale rozwijają i pogłębiają teksty naukowe, nadając im jakościowy wydźwięk emocjonalny.
Pomysł niebanalny i godny podkreślenia. [...] Pracę tę adresuję do szerokich rzesz pracowników naukowych uprawiających pedagogikę i poszukujących jej metodologicznego statusu, a także nauczycieli, studentów pedagogiki i kierunków nauczycielskich.