"Lalki nie cieszą się wielką popularnością w kręgach teoretyków kultury czy estetyków; zamknięte w stereotypach atrapy teatralnej albo zabawki, są w najlepszym wypadku bagatelizowane, a w najgorszym - lekceważone. Nawet w obszarze historii lalkarstwa trudno znaleźć pracę, która wykraczałaby poza traktowanie lalki jako substytutu aktora, suplementu do historii teatru czy narzędzia edukacyjnego. Zamiarem moim jest wyjść poza te schematy, prześledzić sposoby objawiania się lalki w formie obiektu antropomorficznego, jako pewnego fenomenu kulturowego czy "matrycy wyobraźni", gdzie punktem odniesienia (i wyjścia) nie są właściwości wysokogatunkowe, morfologia czy taksonometria, ale idea "lalki jako modelu". Pojęcie lalki stosuję raczej jako konstrukt myślowy czy wzór do rozważań nad wariantym przedmiotów, które cechuje antropomorfizm i możliwość animacji. Poprzez stan zawieszenia pomiędzy żywym i martwym, ruchem i bezruchem, przedmioty te wywołują niepokojące wrażenie występowaniu nieobecności, zjawisko, które nazywam "efektem lalki". - z Wprowadzenia autora Nagroda im. Stefana Morawskiego