Teksty Georgesa Didi-Hubermana, współczesnego francuskiego teoretyka obrazu, poświęcone są krytyce historii sztuki. Odnoszą się do jej ukrytych, niejednokrotnie nieświadomie przyjmowanych założeń, a przed wszystkim do przenikającego ją "tonu pewności", który przesłania problematyczność stosowanych w ramach dyscypliny modeli epistemologicznych. Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki jest genealogiczną analizą propozycji francuskiego teoretyka. Na podstawowym poziomie chodzi o zbadanie relacji zachodzących między budowanym poprzez niego modelem dyskursywnym i językami, do których nawiązuje: niepowtarzalnie rozumianą i użytkowaną psychoanalizą i tekstami Waltera Benjamina i by Warburga. Stawką tego przedsięwzięcia nie jest jednak tylko refleksja nad pochodzeniem czy źródłem tekstualnym projektu Georgesa Didi-Hubermana. Celem Obrazu płynnego jest analiza i dookreślenie mocnych figur dyskursu umożliwiających przemyślenie historii sztuki jako dyscypliny. Najważniejsze z nich - obraz senny, anachronizm i przetrwanie - odsyłają do takiego sposobu mówienia o wizualności, który opisuje jej złożoność formalną i czasową. Pozwalają tym samym na rekonstrukcję historii sztuki dzięki odwołaniu do innych dyscyplin wiedzy albo języków teoretycznych.
Tytuł Obraz płynny Podtytuł Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki Autor Andrzej Leśniak Język polski Wydawnictwo Universitas ISBN 978-83-242-1463-1 kolekcja Horyzonty postępowości Rok wydania 2010 Kraków Wydanie 1 ilość stron 271 Format pdf