Jako studentka psychologii dziecięcej zawsze głęboko zainteresowana problemami dobrobytu, które stają przed nami w związku z wychowaniem niedużych dzieci, w 1913 roku udałam się do Rzymu, by osobiście zbadać rezultaty systemu wychowawczego Montessori.
dużo już napisano i powiedziano na temat rozwiązań tego systemu. Niewiele jednak podano światu informacji na temat losów indywidualnych dzieci, które rozwijały swoją osobowość poprzez autoedukację Montessori.
Chciałam więc na miejscu zająć się obserwacją dzieci Montessori. Dzięki łaskawej uprzejmości dr Montessori, otrzymałam przywilej prowadzenia obserwacji w nowym przedszkolu Trionfale, gdzie mogłam prowadzić swoje badania od samego początku wdrożenia tej metody, oraz w przedszkolach Fua Famagosta i Franciscan Convent.
Miałam dodatkowo przywilej wysłuchania wykładu dr Montessori, która wyjaśniła pewne problemy w jej teorii edukacji, które nie były wcześniej nagłaśniane. Dzieci w wieku trzech, czterech i pięciu lat spotkałam otoczone licznymi obserwatorami pierwszej międzynarodowej grupy szkolonej przez Montessori.
Mimo zamieszania były one jednak tak cudownie opanowane i samokontrolujące się, iż przeszły przez te dni jakby samodzielnie. Widziałam tak nieprzeciętne dowody na nierozdzielność systemu Montessori, jak przypadki Otella, Bruna i innych, omówione na stronach tej książki.
Poniższe strony to kolekcja opisów prawdziwych przykładów rezultatów osiąganych u dzieci dzięki metodzie Montessori. Mam nadzieję, że jako realny zapis namacalnych wyników, przyczynią się one do pokaźniejszej wiary świata w odkrycie Montessori – odkrycie ducha dziecka.
Carolyn Sherwin Bailey, Nowy Jork, 1915 r. SPIS TREŚCI: SPIS TREŚCI: WSTĘP DZIECI MONTESSORI Z MARGHERITĄ W DOMU DZIECIĘCYM Ukazanie mimowolnego wpływu prawdziwego środowiska Montessori VALIA Wychowanie fizyczne w systemie Montessori UWOLNIENIE STRASZLIWEGO OTELLA Przebudzenie sumienia poprzez kierowanie wolą CHRYSTUS W BRUNIE O nowym zmyśle duchowym OCZY W PALCACH MARIA Trening zmysłów Montessori GŁÓD RAFFAELA Nauczanie barw.
Jego wartość STŁUMIENIE WOLI ANTONIA Kierowanie wolą dziecka LILIA ANDREI Metoda Montessori w Naturze CUD OLGI Czytanie i pisanie tak naturalne dla Twojego dziecka jak mowa KLARA – nieznaczna MATKA Rozwój społeczny dziecka Montessori PICCOLA – nieznaczna GOSPODYNI DOMU {pomocn|przydatn)ość dziecka Montessori ZABAWY MARIA Montessori i wyobraźnia dziecka WIELKA CISZA Rozwój umiejętności odpoczynku według Montessori