Monografia poświęcona jest niezwykle istotnej tematyce, a mianowicie wpływowi, jaki posiadają na nauczanie, uczenie się i pracę szkół egzaminy państwowe z języka obcego. Należy w tym miejscu podkreślić, iż monografia ta jest m.in.
efektem wieloletnich wnikliwych obserwacji, głębokich refleksji i przemyśleń nad tym, co się dzieje w polskim kontekście edukacyjnym, a także doświadczeń jej Autorki, zarówno jako dydaktyka, jak i badacza procesu dydaktycznego.
Monografia dr Melanie Ellis bez dwóch zdań zainteresuje wszystkich uczestników procesu kształcenia językowego – nauczycieli języka angielskiego, dyrektorów szkół, lokalne władze oświatowe, uczniów, rodziców, osoby odpowiedzialne za politykę oświatową czy wreszcie studentów wyższych uczelni, a także nauczycieli akademickich kształcących nauczycieli języka angielskiego.
dr hab. Krystyna Droździał-Szelest, prof. UAM