Problemy etyczne wynikające z tempa, charakteru i burzliwego rozwoju nauki stały się na przełomie II i III tysiąclecia największym wyzwaniem dla nauk medycznych i nauki w ogóle, lecz nie tylko, posiadają bowiem istotnie szerszy zasięg, gdyż dotyczą szeroko pojmowanej cywilizacji.
Nowa sytuacja cywilizacyjna w XXI wieku, widoczna w medycynie, nauce, kulturze i przestrzeni publicznej, postawiła człowieka współczesnego nie tylko przed nowymi, nieznanymi dotąd zadaniami, lecz także koniecznością właściwego pojmowania pojęć związanych z etyką, takich jak: sumienie, obyczaj czy prawo, zgodnie z zasadą,dobre obyczaje etyczne i dojrzałość moralna powinny obowiązywać na dodatek w polityce, działaniach gospodarczych i najróżniejszych sferach życia społecznego.
Zawód naukowca jest w znaczeniu etycznym o tyle unikatowy, że stanowi w znacznej mierze wzorzec dla innych profesji, zwłaszcza dla tych, które uczciwość, szacunek dla prawdy i wzgląd na dobro innych traktują jako swoje elementarne zobowiązania moralne.
Autorzy przedstawiają problemy etyczne stanowczo ważne w badaniach i ingerencjach genetycznych, badaniach naukowych realizowanych na ludzkim materiale biologicznym, a także w badaniach nad sztuczną inteligencją i transhumanizmem.Jest to warte uwagi dlatego, że istnieje dzisiaj ogromne ryzyko pogłębiania procesu dehumanizacji, gdyż prędki rozwój nauk technicznych i nowych technologii pozwala na coraz większą ingerencję w ludzkie życie.
Monografia omawia na dodatek rolę etyki w szeroko pojętej edukacji, przekazie historycznym i medialnym i w polityce żywieniowej, porusza także aktualny temat zadań etyki lekarskiej w czasie pandemii. Omawiana w monografii tematyka wydaje się tym bardziej cenna, iż problemy z zakresu bioetyki i etyki zajmują wciąż marginalnie miejsce w programach edukacji studentów na uczelniach wyższych albo studiach podyplomowych.