Publikacja posiada analizę aktualnie obowiązujących podstaw programowych kształcenia ogólnego dla wszystkich etapów kształcenia. Celem badań była identyfikacja i ocena kompetencji społecznych i obywatelskich pod kątem ich nowatorstwa, produktywności i praktyczności.
wytwarzane analizy pozwalają sformułować znaczący wniosek, że w obrębie badanych kompetencji mamy do czynienia zwykle z przekształceniami, które nie powodują jakościowej zmiany podstaw programowych kształcenia ogólnego w przedmiotowym zakresie.
Zmiany posiadające charakter ilościowy nie przyczyniły się do przeobrażeń, które tworzą udoskonalone, skuteczniejsze warunki do działalności wychowawczej, dydaktycznej i organizacyjnej w zakresie rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego promuje nieaktywne obywatelstwo i konserwatywną wizję państwa, społeczeństwa i jednostki. „Wysoka świadomość Autorek ważności kompetencji społecznych i obywatelskich ma swoje odpowiedzialne przełożenie na jakość całego opracowania, od uwzględnienia płaszczyzny teoretycznej, poprzez znajomość podstaw prawnych i wyzwań stojących przed szkołą, tak w rozmiarze idealnym – uwzględniającym trendy globalne (progresywność), jak i realnym – wskazującym ramy programowe polskiej szkoły,w dodatku możliwości i ograniczenia ich realizacji w niepowtarzalnym kontekście naszej edukacyjnej rzeczywistości".
Z recenzji wydawniczej dr hab. Inetty Nowosad, prof. UZ „Badanie podstaw programowych jako aktu określającego zarówno idee, zakres treści, jak i efekty kształcenia jest punktem wyjścia do oceny systemu edukacji.
Badanie ukazuje nie tylko zaniedbane obszary edukacji,w dodatku demaskuje jej upolitycznienie i niebezpieczne próby budowania tożsamości z wykorzystaniem celów luksusowych". Z recenzji wydawniczej prof.
dr hab. Anny Wiłkomirskiej