Jest to książka o tym, w jaki sposób dzieła sztuki czy – szerzej – wytwory kultury wizualnej brały udział w walce ideowej, ideologicznej, a nawet wprost politycznej w Wolnym Mieście Gdańsku. Z jednej strony walkę tę prowadzono na froncie polsko-niemieckiego sporu o narodową tożsamość, a na skutek czego państwową przynależność Gdańska, z drugiej – na froncie w środkuniemieckiego sporu tradycjonalistów z modernistami. Autora interesują w tym kontekście nie tylko obrazy malarskie czy graficzne, rzeźba i architektura, ale także pocztówki i znaczki pocztowe, banknoty, numizmaty, odznaki, druki urzędowe, plakaty, zdjęcia prasowe, ilustracje w książkach i czasopismach, wreszcie – co w Gdańsku bardzo ważne – konserwacja i restauracja zabytków. Przypatruje się również tym dziedzinom, które nie budujeją wizualnych przedmiotów, lecz konstruują ich interpretacje, a więc: historiografii, krytyce, popularyzacji.
Całość poprzedza obszerny prolog, który prezentuje prehistorię gdańskiej walki obrazów – od przejęcia miasta poprzez państwo pruskie w końcu XVIII wieku aż po powstanie Wolnego Miasta Gdańska.