Tom pierwszy serii wydawniczej zatytułowanej Biblioteka Zarządcy Dokumentacji jest poświęcony zagadnieniom wstępnym związanym ze współczesną biurowością. Dlatego on pozostał opatrzony tytułem Współczesna biurowość. Zagadnienia ogólne. Głównym celem niniejszego tomu, zgodnym zresztą z celem ogólnym całej serii wydawniczej, jest przygotowanie pomocy dydaktycznej dla studentów nowego kierunku: archiwistyka i zarządzanie dokumentacją, działającego od 2006 roku na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jak już wspomniano we wstępie do linii, do podjęcia wysiłku nad przygotowaniem podręcznika akademickiego zmusił nas niedostateczny stan badań w dziedzinie zarządzania dokumentacją, niedostatki publikowanej literatury, a zwykle pomijanie w niej zagadnień detalowych (np. Standardów krajowych i międzynarodowych), a także dezaktualizacja opracowań (np. W sferze dokumentacji elektronicznej, nowych funkcji biurowości). Pierwszy tom porusza wstępne problemy, w tym ramy problematyki dotyczącej zarządzania dokumentacją i informacją urzędową,, a także szereg innych zagadnień ogólnych, upraszczających percepcję treści wszelkich następnych tomów serii. Zawiera on omówienia kanonu podstawowych zagadnień merytorycznych, formalnych i technicznych związanych z zarządzaniem dokumentacją i informacją urzędową.