Książka Ewy Maciejewskiej-Mroczek to socjologiczna analiza współczesnego projektu dziecka. Autorka ukazuje go jako płynny, zmienny, znajdujący się w bezustannym ruchu. Analiza przeprowadzona jest ze świadomością historycznych procesów, które go ukształtowały, i jego wewnętrznego zróżnicowania. Przedmiotem zainteresowania autorki są zabawki – wytwory kultury materialnej bliskie dzieciom, a we współczesnych społeczeństwach zachodnich bardzo rozpowszechnione. Aktualnie uważa się, iż zabawa powinna kształtować dziecko, jest jego pracą. To ze względu na nie, a jeszcze staranniej – ze względu na przyszłego dorosłego, którego w nim widzimy, zabawki posiadają odzwierciedlać kulturowe systemy znaczeń stworzonych wokół takich pojęć jak płeć, pozycja społeczna, konsumpcja, samorealizacja, wiedza itp. Autorka analizuje najróżniejsze informacje, łącząc pewne uniwersalia kultury globalnej ze specyfiką polskiego „tu i dzisiaj”. Celem było spojrzenie na współczesne społeczeństwo przez zabawki i dowiedzenie się tego, w jaki sposób owe materialne obiekty, stanowiące wyraźny składnik świata dziecięcego, odzwierciedlają i zarazem konstruują projekt dziecka.