Filozofia dramy to pokaźna, dwutomowa praca o charakterze interdyscyplinarnym. Autorka postawiła sobie za cel zrekonstruowanie znaczenia, jakie drama posiada dla artystycznego procesu twórczego. Z tego względu tematyka ta obejmuje równocześnie estetykę, filozofię i – po części – antropologię kultury, psychologię i socjologię, literaturoznawstwo, teatr (…). Autorka rekonstruuje w nim znaczenie dramy w procesie twórczym artysty, by w II części refleksję teoretyczną umieścić w perspektywie historii sztuki. (…) gromadzi obszerne omówienie twórczości artystycznej i analizy wybranych obrazów malarstwa. (…) Prowadzenie analizy oparte na korzystnej znajomości tematu (...) na podziw zasługuje dobre ugruntowanie teoretyczne poruszanych zagadnień i znaczna erudycja (…)
prof. Dr hab. Adam Grzeliński
(…) Praca pani dr Grażyny Zielińskiej jest próbą ukazania roli i znaczenia dramy w dialektycznie rozumianym procesie twórczym, a także oryginalną (autorską) próbą zastosowania dramy do analizy dzieł malarskich. Autorka bada związek między dramą a malarstwem oraz możliwości zastosowania dramy (przeróżnych strategii dramowych) do rozwoju potencjału twórczego artysty (w szczególności jego wyobraźni).(…) Filozofię dramy pani Zielińska prezentuje typowo w kontekście historii sztuki i estetyki (autorka jest artystką–malarką, konserwatorką dzieł sztuki a także pedagogiem dramy i instruktorką teatralną), lecz też liczne są w jej pracy odniesienia do innych dziedzin wiedzy (…) W rozdziale teoretycznym pani Zielińska wprowadza czytelnika w szczególnie bogaty znaczeniowo świat dramy przytaczając rozmaite, znane w literaturze przedmiotu jej definicje. Nie ogranicza się przy tym do zwykłego wyliczenia stanowisk,oferuje własne definicje dramy.(…) Nadrzędnym celem dramy jest doprowadzenie jej uczestników do stanu świadomej umiejętności słuchania swojego głosu Sumienia. Sformułowanie przez autorkę własnej koncepcji dramy to efekt nie tylko doskonałej znajomości historii i teorii dramy o czym świadczy liczba przytoczonych w tym rozdziale prac poświęconych bezpośrednio albo pośrednio dramie, ale też efekt wieloletniego jej praktykowania. (…) Pani Zielińska omawia m.in. Metody dramy, dramę jako styl życia, dramę w kontekście zdrowia psychicznego, dramę w teatrze i sztuce tradycyjnej (…). Z metod dramowych jako pierwszą autorka omawia metodę „wczucia" Edyty Stein, metodę bliską autorce, jako że w pracy sama stosuje m.in. Metodę fenomenologiczną.
dr hab. Prof. UWM Ewa Starzyńska-Kościuszko
Pani dr Grażyna Zielińska od wielu lat poszukuje nowych możliwości wprowadzania sztuki do cyklu edukacji. Jest zainteresowana typowo różnorodnymi sposobami łączenia nauczania z wychowaniem poprzez teatr i malarstwo, z użyciem technik improwizacyjnych. Traktując człowieka całościowo (holistycznie), odczuwa potrzebę docierania do głębokich pokładów jego psychiki i wyposażania uczestnika dramy w filozofię życiową,...