Czasy obecne (po tym, jak estetyka przeżyła nie tylko swój kryzys, ale wedle niektórych jeszcze swą śmierć) zdają się stanowczo sprzyjać zadaniu przemyślenia na nowojej przedmiotu i funkcji i pozycji wśród innych nauk z perspektywy α̉ίσθησις– kategorii jednakowo wiekowej, co niejasnej i nieusystematyzowanej. Ảίσθησις można ochrzcić mianem kategorii transestetycznej, która nie tylko uzgadnia obszar problemowy oraz stwarza spójny obraz estetyki współczesnej jako samodzielnej dyscypliny naukowej, ale wskazuje także drogę wyjścia z impasu, w jakim się ona obecnie znalazła. Przedrostek „trans-”wskazuje z jednej strony na uniwersalną zdolność przenikania płaszczyny problemowej estetyki, z drugiej – uzasadnia próby wykraczania estetyki poza samą siebie i krąg tradycyjnie zarezerwowanych dla niej zagadnień w stronę epistemologii, etyki i filozofii kultury czy komunikacji. Obecna w tytule książki alternatywa zmysłowość–racjonalność nie deprecjonuje żadnego z członów – jednocześnie racjonalność, jak zmysłowość są tak samo znaczne dla estetyki jako nauki: pierwsza znosi roszczenie estetyki do naukowości i osłabia jej pozycję w humanistyce, druga z kolei stanowi o specyfice estetyki i określa jej właściwy przedmiot, a także otwiera przed nią nieporównane dotychczas perspektywy.