W podręczniku, w sposób dostępny i wszechstronny, została przedstawiona problematyka ergonomii w procesach projektowych, badaniach diagnostycznych i działaniach menedżerskich oraz codziennym życiu. Układ i treść książki odpowiadają progresywnemu modelowi kształcenia studentów uczelni technicznych, istotnie kierunków związanych z budową maszyn, technologią, organizacją produkcji i zarządzaniem.
Dużą korzyść może ona także przynieść inżynierom, projektantom, konstruktorom i organizatorom pracującym w zakładach przemysłowych, w biurach projektowych, działach konstrukcyjnych oraz w służbach bezpieczeństwa i higieny pracy.
W opracowaniu omówiono: genezę ergonomii, jej rozwój, znaczenie i charakter działań, określanych jako ergonomia korekcyjna i koncepcyjna; zasady projektowania stanowiska pracy zgodne z konwencjonalnym podejściem do projektowania technologicznego i rozwiązania, które są skutkiem wykorzystania wytycznych i zaleceń standardowych dla projektowania ergonomicznego; technikę diagnozy praktycznej, stanowiącą podstawę oceny stanu istniejącego; zasady progresywnego kształtowania organizacji pracy, w tym aspekty technologiczne, organizacyjne i ekonomiczne oraz psychologiczne i społeczne, zwiększające partycypację człowieka w procesie pracy; świeże nurty w badaniach funkcjonalnych, dotyczące jakości życia, np.
ergonomię mieszkania, ergonomię wyrobu, likwidację barier w funkcjonowaniu ludzi starszych i niepełnosprawnych i rozmaitego typu działania użyteczne w systemach zarządzania jakością.