Na zarządzanie komunikacją i wiedzą w organizacji składają się ściśle ze sobą powiązane i wzajemnie zależne procesy. Z jednej strony skuteczność komunikacji, jej dwu- lub choćby wielokierunkowość umożliwiają poprawną propagację, a także wymianę informacji i wiedzy.
Z drugiej strony skuteczna komunikacja jest warunkowana poziomem rozwoju oraz typem kultury organizacyjnej, ale także jednostkowym podejściem i nastawieniem do niej poszczególnych osób. Na pewno rozwojowi komunikacji sprzyja ukierunkowanie na wiedzę i specyfika organizacji uczącej się.
Czynnikiem hamującym zaś jest świadome ograniczanie dostępu do danych i wiedzy, powodowane przykładowo konkretnie zhierarchizowaną strukturą organizacyjną, a także dyrektywnym stylem zarządzania. Celem podręcznika jest wyróznionie możliwości zintegrowanego podejścia, łączącego zarządzanie komunikacją i wiedzą w organizacji.
Jest on skutkiem kilku lat pracy naukowej, badawczej i weryfikacji funkcjonalnej równocześnie w jednostkach administracji publicznej, jak i w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą. Za jego przygotowaniem stoją w dodatku dwa znaczne projekty NCBiR: „Metodyka oceny ryzyka na potrzeby systemu zarządzania kryzysowego" (2013–2017) i „Wysokospecjalistyczna platforma wspomagająca planowanie cywilne i ratownictwo w administracji publicznej RP i w jednostkach organizacyjnych Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego" (2015–2018).