Prezentowana monografia ma na celu przedstawienie danych na temat najnowocześniejszych systemów automatycznego transportu szynowego na przykładzie rozwiązań APM i monorail oraz możliwości ich implementacji w Polsce.
Analizę przeprowadzono z punktu widzenia podsystemu „Sterowanie", czyli „Sterowanie – urządzenia przytorowe" i „Sterowanie – urządzenia pokładowe". Niezwykle znacznym zagadnieniem jest analiza formalna, posiadająca na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie − czy z punktu widzenia prawa polskiego możliwa jest implementacja rozwiązań APM i monorail w Polsce? Analizę prowadzono na dwóch płaszczyznach − klasyfikacji rozwiązań APM i monorail w formach transportu (pod kątem formalnym i technicznym) i pełnej automatyzacji prowadzenia pociągu.
W tym celu autorzy przeanalizowali wybrane akty prawne obowiązujące w Polsce, wskazali ewentualne zapisy uniemożliwiające implementację rozwiązań i zaproponowali zmiany i uzupełnienia w istniejącym stanie prawnym.
Omówiono także aspekt bezpieczeństwa tego typu systemów z uwzględnieniem kompleksowego podejścia do bezpieczeństwa w ramach procesu RAMS, określonego w normie PN-EN 50126. Zaprezentowano także systemy klasy CBTC, a także poziomy automatyzacji prowadzenia pojazdów szynowych, funkcje zdefiniowane dla każdego z stopni wraz ze wyodrębnioniem, które z nich są wykonywane przez automat (system), a które przez człowieka (personel).
Jako przykłady wykorzystano rozwiązania: Innovia APM 300 firmy Bombardier Transportation (BT) i rozwiązania kolei jednoszynowej (ang. Monorail) Innovia Monorail 300 producenta Bombardier Transportation (BT).
wskazano także przykładowe lokalizacje zastosowania rozwiązań klasy APM i monorail w Polsce.