Książkę Bartosza Suwińskiego akcentuje głębokie przeżycie tematu. Dostrzegam je w silnym emocjonalnym stosunku do najważniejszych pytań, stawianych przez autora pisarstwu Miłobędzkiej. Kwestia czasu, jak najsłuszniej umiejscowiona w centrum rozprawy, implikuje uruchomienie szeregu kontekstów filozoficznych (oddających filozoficzność implikowaną omawianej twórczości) i literackich (w perspektywie porównawczej), pozostając zarazem w nieomal każdym momencie sprawą osobistą badacza, odzwierciedloną przez styl, jakim się posługuje. Wykład jest spoetyzowany, nacechowany poprzez potrzebę powracania do problemów najistotniej niepokojących i uchwycenia wymykającego się sedna obserwowanego zjawiska. Metaforyzacja i repryza to najchętniej używane tu tropy.
Odpowiedź na pytanie o czas jest ze swojej natury zamachem na niemożliwą do rozwiązania zagadkę, tajemnicę w znaczeniu ścisłym, pytanie zaś o poezję czasu nie może znaleźć odpowiedzi nieskomplikowanej. Jeśli nie chce się poprzestać na takich wnioskach, które byłyby pochodną fachowej rutyny badacza literatury, to z żadnym z pytań kluczowych dla omawianej pracy nie można rozstać się naprawdę. Zatem próby uzupełnienia i „rozbujania” słownika krytyki poetyckiej, podobnie jak pewien typ perseweracji, powtarzania się ujęć, sprawiają wrażenie w całości usprawiedliwionej i korzystnie przemyślanej strategii usidlania obrazów czasu i słowa, podążania za ich niepowstrzymanym ruchem.
(prof. Dr hab. Piotr Śliwiński)
Książka Bartosza Suwińskiego to praca napisana idealną polszczyzną, świetna stylistycznie, skomponowana nad wyraz dobrze, wytworzona kompetentnie, z dogłębną znajomością literatury przedmiotu i poświadczająca niezwykłą erudycję autora. Czytelniczą wrażliwość młodego uczonego potwierdzają przekonujące i mądre interpretacje wierszy. Bartosz Suwiński napisał książkę, którą przeczytałem „jednym tchem”, z radością i dużą satysfakcją poznawczą. Jest to bowiem praca wyśmienita. Dotyczy wyjątkowo ważnej materii współczesnej i dzisiejszej poezji – dzieła Krystyny Miłobędzkiej, które domaga się bezustannego namysłu na styku fenomenologii i hermeneutyki, będącymi podstawą metodologii zastosowanej poprzez autora w dysertacji. Książkę Bartosza Suwińskiego oceniam jako znakomicie napisaną, inteligentną i twórczą. Jest pytaniem o to, jak należy kształtować dzisiejszą świadomość literacką.
(dr hab. Paweł Tański)