Niniejsze opracowanie jest próbą spojrzenia na mutyzm wybiórczy z rozmaitych perspektyw. Punktem odniesienia stało się dziecko, ponieważ to właśnie z dziećmi pracuje każda z nas. Nie ma dwóch osób z takim samym przebiegiem mutyzmu – nawet wśród bliźniąt są pokaźne różnice w funkcjonowaniu.
Autorki proponują podejście do tego zaburzenia z wielu stron. Inaczej widzi je rodzic dziecka – często towarzyszą temu emocje, poczucie winy czy wreszcie refleksje, w jaki sposób najlepiej mu pomóc. Inaczej patrzy dziecko – nie rozumie wielu mechanizmów, które nim kierują, nie potrafi samo poradzić sobie z niemówieniem, niejednokrotnie rządzą nim emocje, których nie umie opanować; zdarza się, iż winy szuka w sobie.
Jako ostatnie zaprezentowano binarne spojrzenie specjalisty. Pierwsza część mieści opis tego, z czym zmaga się dziecko w placówce przedszkolnej czy szkolnej. Opowieść o chłopcu jak sopel lodu prezentuje zaś spojrzenie terapeuty, który wyposażony w wiedzę staje się wsparciem dla dziecka i jego rodzica w zmaganiach z mutyzmem.
To specjalista po precyzyjnym wywiadzie zaproponuje dziecku terapię uszytą na jego miarę, niejednokrotnie z użyciem składników rozmaitych metod terapeutycznych.