W książce zaprezentowano główne aspekty przemian społecznych, gospodarczych i politycznych oraz ich skutki, także w postaci zmiany albo degradacji dotychczasowych autorytetów. Współczesne wychowanie i świeże programy edukacyjne powinny uwzględniać szereg negatywnych zjawisk społecznych sprzyjających dezintegracji rodziny, zanikaniu ogólnoludzkich wartości i norm moralnych. Szczególną rolę posiadają osoby stanowcze, obdarzone autorytetem, mające kompetencje i cieszące się społecznym podziwm. Autorka stara się przybliżyć wyniki badań empirycznych trzech grup społecznych (dorosłych mieszkańców, przedstawicieli elit, studentów) dobranych celowo, aby ukazać mechanizmy i procesy wpływające na postrzeganie, trwanie i upadek autorytetów. Pozycja jest bardzo {pomocn|przydatn)a dla studentów kierunków pedagogicznych, np. Pedagogika opiekuńcza, pedagogika społeczna oraz studentów socjologii.
Tytuł Stałość czy zmienność autorytetów Podtytuł pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie Autor Iwona Wagner Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-819-6 Rok wydania 2005 Kraków Wydanie 1 Liczba stron 160 Format pdf Spis treści Wstęp
1. Transformacja wartości i anomia – jako czynniki sprzyjające zmienności i upadkowi autorytetów
1.1. Próba bilansu zmian społecznych w Polsce z perspektywy pedagogiki społecznej
1.2. Modele przemian wartości i norm moralnych w polskim
społeczeństwie
1.2. Kryzys i zmienność autorytetów w społeczeństwie pluralistycznym
2. Autorytet – jego specyfikacja i wieloznaczność pojęcia
2.1. Definiowanie autorytetu w naukach społecznych
2.2. Autorytet – jako zjawisko społeczne. Jego pozytywne i negatywne aspekty
2.3. Prestiż a autorytet
2.4. Autorytet – w aspekcie relacji: potrzeby – wartości
2.5. Typy i rodzaje autorytetów
2.6. Typy autorytetu ze względu na motywy podporządkowania się jego woli
2.7. Autorytet moralny i intelektualny
2.8. Autorytet epistemiczny i deontyczny
2.9. Inne rodzaje autorytetów
2.10. Autorytet niższego rzędu
2.11. Autorytet wyższego rzędu
2.12. Czynniki kształtujące autorytet nauczyciela
2.13. Funkcje autorytetu
3. Metodologiczne problemy podjętych badań i analiz
3.1. Przedmiot i cel badań, problemy badawcze
3.2. Założenia hipotetyczne
3.3. Metody i techniki badań
3.4. Organizacja i przebieg badań
4. Autorytet w opiniach społecznych – stałość czy zmienność?