Tytuł Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia Autor Beata Mańkowska Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8187-724-4 Rok wydania 2020 liczba stron 182 Format pdf Spis treści Od autorki | str. 11
Wstęp | str. 13
Rozdział I
Mity i fakty na temat superwizji – na początek | str. 19
1.1. Superwizja – co to takiego? | str. 19
1.2. Dla kogo dedykowana jest superwizja? | str. 20
1.3. Po co poddawać swą pracę superwizji? | str. 21
1.4. Co dzieje się w trakcie superwizji? – słów parę o zjawiskach tam omawianych | str. 22
1.4.1. Przeniesienie – cóż to takiego i jak je rozpoznać w powszednich relacjach? | str. 22
1.4.2. Przeciwprzeniesienie – czym się przejawia i kogo dotyczy? | str. 23
1.5. Jakie warunki uczestnictwa mogą zapewnić powodzenie superwizji? | str. 24
1.6. Czy superwizja pełni funkcję ochronną wobec wypalenia zawodowego? | str. 25
1.7. Co ulepszone – superwizja czy coaching? | str. 26
1.8. Czy udział w superwizji własnej pracy wymaga szczególnych przygotowań? | str. 27
Rozdział II
Istota superwizji – pojęcie, rodzaje i obszary zastosowań | str. 29
2.1. Ewolucja zakresu znaczeniowego pojęcia „superwizja” | str. 29
2.2. Rodzaje superwizji, a także obszary jej zastosowań | str. 33
Rozdział III
Wsparcie w miejscu pracy jako czynnik ochrony przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia | str. 45
3.1. Profesjonalne wsparcie w miejscu pracy jako strategia w redukcji stresu i jego konsekwencji | str. 45
3.2. Zdrowotne skutki stresu | str. 50
3.3. Wypalenie zawodowe jako konsekwencja chronicznego stresu w miejscu pracy | str. 54
3.4. Superwizja jako profesjonalna forma wsparcia i ochrony przed wypaleniem zawodowym – przegląd badań | str. 59
Rozdział IV
Superwizja konsultacyjna jako ciągły i pogłębiony proces psychoedukacyjny | str. 64
4.1. Cele superwizji konsultacyjnej jako formy uniemożliwiania wypaleniu zawodowemu | str. 65
4.2. Czym różni się pogłębiona psychoedukacja od zwykłej edukacji? | str. 67
4.3. Zjawiska i procesy będące przedmiotem pogłębionej analizy superwizyjnej | str. 70
4.3.1. Przeniesienie – pojęcie, typy, możliwości rozpoznania | str. 71
4.3.2. Przeciwprzeniesienie – istota, przejawy, źródła pochodzenia | str. 76
4.4. Przebieg sesji superwizyjnej – czyli czego po kolei można się spodziewać? | str. 79
4.5. Grupa Balinta jako szczególna forma analitycznej superwizji konsultacyjnej | str. 85
Rozdział V
Prawo polskie wobec ochrony zdrowia osób aktywnych zawodowo | str. 87
5.1. Prawo polskie wobec superwizji jako formy ochrony zdrowia i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu | str. 95
Rozdział VI
dobre i złe praktyki superwizyjne – słów parę z doświadczeń superwizora | str. 101
6.1. Możliwe źródła niepowodzeń superwizji | str. 101
6.1.1. Nieufność uczestników superwizji – co ją rodzi? | str. 102
6.1.2. Niechęć pracowników do rozwoju i doskonalenia zawodowego | str. 104
6.1.3. Przymus uczestnictwa w superwizji | str. 106
6.1.4. Chaos organizacyjny w firmie | str. 108
6.1.5. Superwizor jako źródło niepowodzenia superwizji | str. 109
6.1.6. Incydentalność superwizji | str. 112
6.2. Czynniki sprzyjające powodzeniu superwizji | str. 113
6.2.1. Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa uczestnikom superwizji | str. 113
6.2.2. Budowanie zaufania pomiędzy superwizantami i superwizorem | str. 114
6.2.3. Przestrzeganie zasady dyskrecji – czyli wzajemna lojalność stron | str. 115
6.2.4. Dojrzałość pracownika i chęć rozwoju osobistego | str. 115
6.2.5. Dobrowolność uczestnictwa w superwizji | str. 116
6.3. Przykłady korzystnych praktyk – z doświadczeń superwizora | str. 117
Rozdział VII
Kompetentny superwizor – co znaczy trafić w korzystne ręce? | str. 135
7.1. Wiedza i umiejętności, czy coś więcej? Co kreuje profesjonalizm superwizora? | str. 136
7.2. Standardy etyczno-moralne superwizora jako fundament w budowaniu autorytetu | str. 141
7.3. Superwizor czy coach? – w służbie odpowiedzialności i w trosce o bezpieczeństwo | str. 144
7.3.1. Dylematy wokół istoty oraz rodzajów coachingu | str. 144
7.3.2. Wątpliwości w zakresie metod stosowanych poprzez coachów | str. 148
7.3.3. Model kompetencji fachowego coacha według ICF | str. 151
7.3.4. Wątpliwości natury etycznej i formalno-prawnej dotyczące coachingu | str. 154
7.4. Na co warto uważać, decydując się na dobór formy superwizji, a także osoby superwizora? | str. 156
Rozdział VIII
Czy jesteś gotów do poddania swojej pracy superwizji? | str. 160
Zakończenie | str. 167
Bibliografia | str. 171
Spis rycin | str. 181