Tytuł Estetyczne problemy późnej nowoczesności Autor Iwona Lorenc Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika ISBN 978-83-231-3225-7 Rok wydania 2014 Toruń ilość stron 124 Format pdf Spis treści Wstęp / 7
Wykład 1. Sztuka wobec fenomenu faktyczności
Potoczne i filozoficzne znaczenie terminu „faktyczność" / 19
Aisthesis sztuki jako wehikuł faktyczności życia (Ranciére) /22
Sztuka jako gra o przytrzymanie żywej występowaniu sensu (Husserl) /24
Sztuka jako rozumienie faktyczności życia (hermeneutyka faktyczności: Heidegger, Ricoeur) /27
Doświadczenie granic rozumienia w ujęciu estetyki fenomenologicznej / 28
Sztuka jako okrywająco-odkrywające doświadczenie faktyczności (Merleau-Ponty, Belting) / 32
„Poślizg" fenomenalistyczny Lyotarda a otwartość fenomenologicznego doświadczenia obecności u Merleau-Ponty’ego / 40
Zakończenie / 47
Wykład 2: Ucieczka, iluzja czy heroizm? Dylematy współczesnej filozofii sztuki
Ambiwalencja tego, co estetyczne w późnej nowoczesności /51
Rezygnacja z solidnej ontologii we współczesnej filozofii sztuki / 52
To, co estetyczne wobec fenomenu ludzkiej kondycji / 54
To, co estetyczne jako iluzja i ucieczka / 55
Krytyka eskapistyczno-iluzyjnej funkcji sztuki: Nietzsche, Heidegger, Habermas / 57
skomplikowana formuła ontologicznego bezpieczeństwa / 59
Ontologiczne bezpieczeństwo a tożsamość / 61
Estetyczna, paradoksalna formuła bezpieczeństwa ontologicznego / 63
Nihilistyczny aspekt późnej innowacyjności / 66
Osłabienie metafizyki a przebudowa pola pojęciowego współczesnej filozofii sztuki i estetyki / 69
Pozór sztuki jako heroizm, a nie – ucieczka / 71
Ryzyko ambiwalencji sztuki i jej krytyczne posłannictwo / 73
Wykład III: Doświadczenie estetyczne: consensus czy dissensus? Ciągłość czy zerwanie?
Pole pytań i filozoficzny kontekst tematu / 77
Ogólny kontekst sporu o konsensualność i dissensualność doświadczenia estetycznego / 82
Konsensualna i dissensualna aisthesis / 83
Merleau-Ponty: dynamiczny consensus uwzględniający różnice / 86
Znaczenie tematyki intersubiektywności / 86
Fenomenologiczna recepcja wątków Kantowskich poprzez Merleau-Ponty’ego / 88
Konsensualno-dissensualny charakter doświadczenia estetycznego u Merleau-Ponty’ego / 92
Doświadczenie estetyczne jako dissensus: Lyotardowska estetyka oporu / 97
Negatywna wspólnotowość transcendentalna / 97
Aisthesis jako dissensus: współczesne malarstwo według Lyotarda / 102
Uwagi końcowe: Lyotard a Merlau-Ponty / 108
Bibliografia / 111
Indeks osobowy / 117
Summary / 121