Tytuł Brak absolutu Podtytuł Pojęcia dobra i zła w japońskiej popkulturze Autor Dorota Barańska Język polski Wydawnictwo Universitas ISBN 978-83-242-2462-3 Rok wydania 2014 Kraków Wydanie 1 ilość stron 232 Format pdf Spis treści Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Japońska kultura popularna
1.1. Kultura popularna i społeczeństwo – problem definicyjny
1.2. Popkultura japońska. Rozumienie i przykłady
Rozdział 2. Religie japońskie – aspekt historyczny
2.1. Historia religii japońskich jako historia synkretyzmu
2.1.1. Rozwój i wpływ shintō na japońskie społeczeństwo
2.1.2. Buddyzm – zmiany w religijnym oglądzie świata
2.1.3. Skomplikowana asymilacja chrześcijaństwa.
2.2. Znaczenie historii religii japońskich dla zrozumienia kultury popularnej
Rozdział 3. Dobro i zło w japońskiej religii i filozofii
3.1. Problem rozumienia pojęć dobra i zła w japońskiej kulturze
3.2. Dobro i zło w kontekście japońskich wierzeń
3.3. Dobro i zło w życiu codziennym
3.4. Etyczny wymiar zemsty – zemsta doczesna i z zaświatów
3.5. Kwestia lingwistyczna – japońskie terminy związane ze złem
Rozdział 4. Demonologia, przesądy, rytuały i legendy miejskie.
Bezpośrednie źródła zła i dobra w popkulturze
4.1. Duchy jak uniformy. Japońska demonologia, klasyfikacja
4.2. Festiwale religijne a kultura popularna
4.3. Pochodzenie przesądów i związanych z nimi rytuałów
, a także ich znaczenie w kulturze modnej
4.4. Japońskie legendy miejskie – społeczne tło lęków
Rozdział 5. Japoński horror – filmografia pod znakiem dobra i zła
5.1. Tradycja filmowa i tradycja horroru w Japonii
5.1.1. Pojęcie J-horroru i japońska specyfika filmów grozy
lat dziewięćdziesiątych XX i XXI wieku
5.2. Czy dobro za każdym razem zwycięża? Duchy w kontekście dobra i zła
w japońskiej kinematografii
5.3. Walka dobra ze złem w kontekście różnorodnych rodzajów
bakemono i yōkai. Legendy miejskie w filmie
Rozdział 6. W kręgu japońskiej animacji
6.1. Podbój kosmosu, szerokie roboty, świat duchów i sprawy
codzienne – krótka historia anime
6.1.1. „Manga w mundurku" – podział mangi i anime ze względu
na adresatów i na tematykę
6.2. Religia narysowana. Bogowie i bakemono w anime
6.3. Świat duchów w anime
Rozdział 7. Horror w grach. Zło, które jest korzystnem, i dobro, które jest złem
7.1. Gry jako dzieła artystyczne. Krótka historia gier konsolowych
7.2. Bakemono, rytuały, kulty – postacie zła w grach
7.3. Rola duchów w grach. Duchy dobre i złe
Zakończenie. Dalsze losy bogów i demonów w japońskiej kulturze
popularnej
Bibliografia
Podziękowania
Posłowie
Indeks nazwisk