Niniejszy Program wychowania przedszkolnego został opracowany na podstawie teoretycznych założeń pedagogiki Marii Montessori. Autorkami publikacji są nauczycielki Przedszkola Miejskiego nr 106 w Łodzi, które podjęły się opracowania Programu ze względu na własne zapotrzebowania związane z codzienną pracą w grupach montessoriańskich. Zamierzeniem zespołu redakcyjnego było dobranie treści pedagogiki M. Montessori do wspołczesnych warunków i wymogów wychowania przedszkolnego oraz integracja treści stricte montessoriańskich z innymi,widocznymi aspektami wychowania, jak np.: bezpieczeństwo, energiczność ruchowa, adaptacja, integracja, wychowanie poprzez sztukę, kreatywność, ekologia, wychowanie patriotyczne. Warto dodać, że w dotychczasowej ofercie wydawniczej brakowało opracowania, które uwzględniałoby kryteria pracy z drobnym dzieckiem według idei Marii Montessori. Odbiorcami Programu mogą być równocześnie wychowawcy przedszkoli montesoriańskich, jak również nauczyciele wykorzystujący w swej pracy części tej metody, osoby przygotowujące się do roli nauczyciela oraz wszyscy poszukujący. Punktem wyjścia do skonstruowania niniejszego Programu były wytyczne zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, a także innych form wychowania przedszkolnego. Autorki uwzględniły wszystkie punkty zawarte w poszczególnych obszarach podstawy programowej zatwierdzonej poprzez MEN w dniu 23. Grudnia 2008 r. (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r., Nr 4, poz. 17). Opracowany w Przedszkolu Miejskim nr 106 Program wychowania przedszkolnego uwzględnia następujące obszary tematyczne: - bezpieczeństwo, adaptacja, integracja, - ćwiczenia użytecznego dnia, - kształcenie zmysłów, - edukacja matematyczna, - edukacja językowa, - wychowanie religijne, - wychowanie dla kultury życia, - wychowanie przez sztukę. Przedstawiony podział treści bezpośrednio nawiązuje do wyszczególnionych poprzez M. Montessori działów wychowania i wynika ze specyfiki pracy naszego przedszkola. Poszczególne treści zestawiono w tabelach zawierających następujące kolumny: - treści programowe (wynikające z podstawy programowej) - zadania do realizacji - umiejętności dziecka będące rezultatem podjętych zadań