Monografia skierowana jest do środowisk, osób i użytkowników korzystających z postępowych usług teleinformatycznych (e-usług), w tym z reguły administracji publicznej (e-administracji) i studentów zajmujących się tą problematyką.
W rozdziale 1 przedstawiono definicje usług telekomunikacyjnych i teleinformatycznych, dokumentów normalizacyjnych i standaryzacyjnych oraz prawnych obowiązujących w kraju i Unii Europejskiej. W rozdziale 2 omówiono uwarunkowania wynikające z ustaleń i dokumentów prawnych Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej, a także przyjętych do realizacji strategii, programów i projektów, posiadających znaczny wpływ na projektowanie, budowę i usługi teleinformatyczne.
W rozdziale 3 przedstawiono określenia usług telekomunikacyjnych, teleinformatycznych, elektronicznych, jakie są świadczone na rzecz społeczeństwa informacyjnego. Z uwagi na rosnące znaczenie usług chmur obliczeniowych, nad wyraz w obszarze administracji publicznej i zwykłych użytkowników, dokonano prezentacji tego rodzaju usług ze wyznaczoniem ich zalet i wad, a także zasad ich stosowania.
W rozdziale 4 zaprezentowano modele i rodzaje e-usług użytkowane w Polsce i Unii Europejskiej, e-deklaracje użytkowane w sektorze finansowym państwa i e-usługi w sektorze służby zdrowia. Przedstawiono także Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej ePUAP, w tym jej katalog usług, podsystem bezpieczeństwa, profil zaufany, portal interoperacyjności i funkcjonowanie.
Opisano także poziom świadczenia e-usług e-administracji na tle organizacji międzynarodowych. W rozdziale 5 podano określenia dotyczące jakości usług i oczekiwania stawiane usługom telekomunikacyjnym i teleinformatycznym w zakresie: dostępności, wierności, prędkości, zdolności, bezusterkowości, sprężystości, użyteczności, bezpieczeństwa i interoperacyjności.
Omówiono także współcześnie używane metody badania jakości usług telekomunikacyjnych i teleinformatycznych. W rozdziale 6 zaprezentowano określenia związane z interoperacyjnością i przedstawiono wyniki analiz i spostrzeżenia wynikające z Europejskich Ram Interoperacyjności dla europejskich usług ergonomiczności publicznej i strategii ich wdrożeń, koncentrując uwagę na zasadach i zaleceniach w tym zakresie.
Ważnego znaczenia nadano Krajowym Ramom Interoperacyjności oraz wymaganiom WCAG 2.0 w zakresie świadczenia usług poprzez Internet dla osób niepełnosprawnych, które są domeną nie tylko dostawców usług teleinformatycznych, ale także administracji publicznej w wymiarze europejskim i krajowym.
W rozdziale 7 omówiono części i procesy zarządzania usługami oraz problemy związane z wymogimi, architekturą, organizacją i wdrożeniem Systemu Zarządzania Usługami. W rozdziale 8 przedstawiono uwarunkowania rozwoju e-usług administracji publicznej w dobie cywilizacji informacyjnej, w perspektywie wdrożenia i funkcjonowania systemów teleinformatycznych tzw.
piątej generacji.