Preteksty i posłowia (…), niczym wunderkamery i panoptika, stanowią o punkcie wyjścia i punkcie dojścia prowadzonych rozważań. Książka składa się z dwóch głównych części, z których każda dzieli się na dwa podrozdziały.
(…) W sekcji Preteksty znalazły się szkice poświęcone literaturom i kulturom europejskim – francuskiej, belgijskiej, mołdawskiej, katalońskiej, norweskiej i środkowoeuropejskiej (Kanony zza granic) i polskim zmaganiom z polem literackim (Kanony w granicach).
Szkice tu pomieszczone łączy chęć odpowiedzi na pytanie, czym dzisiaj jest pisanie, co nam zostało ze starych dyskusji na temat literackich mód, konwencji i powinności i czy da się wyróżnić kierunki, w których podążają najmłodsze pokolenia twórców.
I dlaczego pokoleń starszych nie należy eliminować na margines zainteresowania – dekanonizować – tylko warto czytać na nowo. (…) Sekcja Posłowia to zapis racjonalizacji irracjonalnego, przypominający układanie mozaiki z rozproszonych składników, które na pozór nie posiadają prawa do siebie pasować, ale po odpowiednim zestawieniu nabierają nowych znaczeń i uruchamiają wewnętrzne zależności.
Wahadło znikomych kanonów wychyla się, jak w tytule, W stronę awangard – badając poziom literackości prac Herty Müller, Stanisława Dróżdża czy Jiříego Kolářa, eksperymentalne ciągoty polskiej poezji ostatnich dekad i aktualność okołoawangardowych dyskursów krytycznych – żeby po chwili przyjrzeć się bliżej Rumunii na stronie, ujawniając specyfikę najmocniejszych współcześnie dykcji rumuńskiej prozy.
Fragment Wstępu Książka Jakuba Kornhausera Preteksty, posłowia. Szkice o literaturach jest pozycją szczególnie znaczną dla badaczy współczesnej literatury. A właściwie literatury światowej czy „literatur", bo właśnie taką formą posługuje się Autor, co wynika z patronującego mu przekonania o wielości, różnorodności oraz równorzędności obiegów literackich poszczególnych krajów i regionów.
(…) Kornhauser oferuje wnikliwą lekturę i interpretację poszczególnych utworów, a równocześnie wplata sformułowane przez siebie propozycje odczytań w ramy zjawisk o mnóstwo szerszych, zazębiających się z wiązką zagadnień na co dzień badanych przez antropologów i socjologów.
dzięki temu czytelnik otrzymuje szeroką, a równocześnie niezwykle kompetentnie zarysowaną panoramę zjawisk z zakresu literatury oraz kultury współczesnej. Z recenzji dr. Hab. Aleksandra Wójtowicza Jakub Kornhauser (1984) – literaturoznawca, poeta, eseista, tłumacz.
Współzałożyciel i pracownik Ośrodka Badań nad Awangardą przy Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, adiunkt na Wydziale Filologicznym UJ. Autor dwóch monografii poświęconych awangardzie (ostatnio Awangarda.
Strajki, zakłócenia, deformacje, 2017) i redaktor ponad 10 książek naukowych. Redaktor prowadzący linii wydawniczych „awangarda/rewizje" (Wydawnictwo UJ), „Rumunia dzisiaj" (Universitas) i „wunderkamera" (Instytut Mikołowski).
Redaktor pism „Nowa Dekada Krakowska" i „Romanica Cracoviensia", były redaktor „Literatury na Świecie". Opublikował cztery tomy poetyckie, za Drożdżownię (2015) otrzymał w 2016 roku Nagrodę im.
Wisławy Szymborskiej. Ostatnio wydał tom esejów Wolność krzepi (2018), przekłady książek Gherasima Luki Bierny wampir, Dumitru Crudu Fałszywy Dymitr (oba 2018) i Gellu Nauma Vasco da Gama i inne cykle poetyckie (2019) oraz tom poezji Dziewięć dni w ścianie (2019).