Tytuł Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole Podtytuł między schematyzmem a kreatywnością Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-4139-4 Rok wydania 2019 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 424 Format mobi, epub, pdf Spis treści KATARZYNA MACIEJAK, MAGDALENA TRYSIŃSKA, Wstęp.................... 7
NAUCZYCIEL WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLE
PAWEŁ dużeK, W poszukiwaniu archetypu nauczyciela. Rozważania
w świetle koncepcji Berniego Neville’a....................... 15
MAREK PIOTROWSKI, Nauczycielskie kompetencje w przededniu 100-lecia
sformułowania koncepcji progresywistycznej w edukacji.......... 37
MAREK PIENIĄŻEK, Polonistyka performatywna – nowy komplet kompetencji
dydaktycznych......................................... 53
ZOFIA POMIRSKA, Wiwat polonista konstruktywista!................. 69
STANISLAV ŠTĚPÁNÍK, Nauczyciel języka ojczystego w konflikcie
między tradycją a współczesnością.......................... 85
JOLANTA FISZBAK, Jakiego polonisty potrzebuje współczesna szkoła?
O pożądanych cechach nauczycieli w świetle uczniowskich
wypowiedzi ankietowych.................................. 103
ANNA JANUS-SITARZ, Funkcja formacyjna edukacji polonistycznej
w czasach niepokoju..................................... 121
HANNA KĄDZIOŁKA-SABANTY, Kompetencje nauczyciela polonisty
a przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy............. 133
KREATYWNY NAUCZYCIEL. KREATYWNY UCZEŃ
ZUZANNA CZECHOWSKA, Świadomość studentów filologii polskiej
na temat twórczości jako dyspozycji nauczyciela i ucznia......... 153
6 Spis treści
MAGDALENA TRYSIŃSKA, Rozprawka szkolna – między schematyzmem
a kreatywnością......................................... 165
ANNA KRASOWSKA, Rozwijanie kompetencji humorystycznej
na lekcjach języka polskiego............................... 185
KRZYSZTOF BIEDRZYCKI, Lęk przed interpretacją.................... 197
ANNA ŚLÓSARZ, Metoda wizualizacji słów kluczowych wiersza......... 207
DANUTA KĘPA-FIGURA, Zasada kooperacji Paula Grice’a jako narzędzie
oceny tekstu medialnego w edukacji polonistycznej............. 243
KAROLINA WAWER, Polonista wobec wyzwań współczesności. Imigranci
z Ukrainy – o studenckim projekcie edukacyjnym.............. 261
POLONISTYKA – NIE TYLKO CYFROWA
KRZYSZTOF KASZEWSKI, Przekształcenie, poszerzenie, otwarcie –
trzy stopnie wykorzystania cyfrowych mediów w edukacji
(nie tylko) polonistycznej................................. 291
MICHAŁ FRIEDRICH, Nie tylko „sztuki siostrzane". Malarstwo – literatura –
ekfraza na lekcjach języka polskiego......................... 303
AGNIESZKA KOWALKIEWICZ-KULESZA, Słuchanie ze zrozumieniem –
rola słuchowisk w kształceniu polonistycznym................. 317
ALENA PODVIAZKINA, Audycje radiowe jako pomoc dydaktyczna
na lekcjach języka polskiego............................... 329
UCZEŃ O SPECJALNYCH POTRZEBACH
DOROTA KARKUT, Kształcenie kompetencji studentów polonistyki
do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych...... 347
HELENA BALCEREK, Wiedza o języku a problemy komunikacyjne
uczniów z ASD......................................... 363
MAGDALENA MARZEC-JÓŹWICKA, TOMASZ KORCZYŃSKI, Współpraca polonisty
z psychologiem jako wyraźny składnik kształcenia przyszłych
nauczycieli............................................. 379
WIOLETA LUCHOWSKA, Mowa jako narzędzie ekspresji dziecka.
Uczeń z arabskiego kręgu kulturowego na lekcji języka polskiego... 399