Książka prezentuje największe wyzwania, przed jakimi stają aktualnie niewielkie i przeciętne przedsiębiorstwa, i perspektywy ich dalszego rozwoju we współczesnym, wysoce zmiennym i konkurencyjnym świecie.
Praca podzielona jest na cztery części poświęcone:
Publikacja kierowana jest do studentów, wykładowców i pracowników naukowych zainteresowanych przedsiębiorczością, zarządzaniem niewiele znaczącymi i średnimi firmami, a także stymulowaniem ich konkurencyjności i rozwoju. Powinna w dodatku zainteresować praktyków gospodarczych – właścicieli, przedsiębiorców i menedżerów działających w sektorze MSP.
Zespół autorski tworzą pracownicy naukowo-dydaktyczni polskich wiodących ośrodków akademickich, uczestnicy „Szkoły Letniej Zarządzania 2010” – konferencji naukowej połączonej z jubileuszem 100-lecia nauk o zarządzaniu, zorganizowanej poprzez Katedrę Zarządzania Politechniki Łódzkiej.