Wśród wielu opinii na temat współczesnej szkoły, dominuje pogląd o niedostosowaniu szkoły do aktualnych oczekiwań społecznych. Zdaniem wielu autorów publikacji naukowych przyczyn niedostosowania należy upatrywać w niskim udziale ICT w procesach nauczania.
Jaka zatem powinna być szkoła XXI wieku i co wpływa na produktywność jej pracy i na produktywność uczenia się uczniów? Czy o progresywności szkoły przesądza wyłącznie nasycenie środkami informatycznymi? W monografii poszukujemy odpowiedzi na te i tym podobne pytania.
Podejmujemy także polemikę z nowymi nurtami: neurodydaktyką, kognitywizmem, konektywizmem i staramy się określić miejsce ICT w procesach nauczania i uczenia się. Media cyfrowe oprócz niewątpliwych zalet, są na dodatek źródłem różnorodnego rodzaju zagrożeń, które dotykają jednocześnie starsze jak i młodsze pokolenie.
Wśród nich należy wymienić: infostres, cyberuzależnienia, cyberprzestępczość.