Monografia składa się z dziewięciu rozdziałów. Rozdział 1 poświęcony jest dyskusji nad teoretycznymi i metodologicznymi problemami estetycznej refleksji nad sportem, określeniu struktury pojęciowej wywodu, relacji między narracją teoretyczną pracy a empirycznym wymiarem jej warstwy przedmiotowej.
Zostają w nim sformułowane pytania badawcze pracy i sformułowane hipotezy badawcze. Rozdział 2 pokazuje kwestię uczestnictwa w sportowym zdarzeniu, analizuje formy uczestnictwa i typy identyfikacji ze sportem.
W rozdziale tym zostaje wskazana perspektywa badawcza monografii, jaką będzie refleksja estetyczna nad sportowym zdarzeniem z punktu widzenia widza, bezpośredniego lub pośredniego uczestnika zdarzeń. Rozdział 3 cechuje warstwę przedmiotową świata sportu, jej strukturę, poszczególne elementy i ich wzajemne relacje, kulturowy status i estetyczne jakości przedmiotów świata sportu.
Przedmiotem analizy jest kategoria ciała sportowego, w ujęciu historycznym i współczesnym, pojęcie archetypu ciała sportowego, obraz jakości estetycznych sportowego ciała, relacja ciała nagiego do ciała zakrytego, wyrażającego tendencje mody świata sportu.
Rozdział 4 opisuje widowiskowe aspekty sportu antycznego, analizuje sportowe zdarzenie przez kategorię widowiska kulturowego, określając naturę współczesnego widowiska sportowego z perspektywy kulturowej.
Rozdział 5 podejmuje dyskusję nad statusem estetycznym sportów określanych przez kategorię „sportów estetycznych", rozważając miejsce jakie zajmują w argumentacji na rzecz estetycznych aspektów sportu, zwłaszcza w kontekście wartości estetycznych sportu.
Rozdział 6 analizuje relacje między światem sportu a światem sztuki, kwestię „artystyczności" sportu, argumentację utożsamiającą sport ze sztuką, różnice I podobieństwa przedmiotu sportu do przedmiotu świata sztuki, oraz analogię teatralną, rozważającą różnice i podobieństwa spektaklu sportowego do spektaklu teatralnego.
Rozdział 7 ujmuje sportowe zdarzenie jako sytuację aksjologiczną w jej odmianie sytuacji estetycznej, uczestnictwo w sportowym zdarzeniu jako akt przeżycia estetycznego. Punktem wyjścia dla rozważań nad wartościami estetycznymi sportu jest analiza jakości estetycznych sportowego zdarzenia, na których konstytuują się wartości estetyczne.
Rozdział 8 podejmuje istotową dla całej monografii kwestię statusu wartości estetycznych w świecie sportu, relacji między wartościami artystycznymi a estetycznymi, ujęcia subiektywistycznego statusu wartości estetycznych w świecie sportu.
Przedmiotem analizy jest tu sposób przejawiania się świecie sportu wartości estetycznych piękna, dramatyczności, tragizmu i komizmu, wytwarzających podstawy dla wskazania katharktycznych funkcji sportowego zdarzenia.
Rozdział 9 jest próbą umiejscowienia sportowego zdarzenia we współczesnej przestrzeni kulturowej, w obszarze kultury masowej, między wartościami kultury modnej a światem wartości kultury wysokiej.