Wychowanie w polskich szkołach pozostawia mnóstwo do życzenia. Choćby nauczyciele z wykształceniem wyższym nie radzą sobie z nim najlepiej. Jedną z przyczyn jest brak należytego przygotowania nauczycieli do wykonywania zawodu, a zwłaszcza niemożność wykazania się przez nich rzetelną wiedzą o wychowaniu. Nawet, gdy ją mają, nie są skłonni do jej weryfikowania. Towarzyszy temu z zasady poczucie bezradności w rozwiązywaniu trudności wychowawczych.
Książka ma pomóc nauczycielom zapoznać się z pewnym minimum wiedzy o wychowaniu, niezbędnego dla usprawnienia pracy wychowawczej z uczniami. Publikacja uświadamia, jak znaczne znaczenie dla usprawnienia wychowania mogą posiadać m.in. Kształtowanie poprzez nauczycieli postaw społeczno-moralnych uczniów, przyswajanie przez uczniów wartości nadających życiu głębszy sens, podmiotowe traktowanie uczniów, przypominanie o spoczywających na nich obowiązkach, osiągalnie częste prowadzenie rozmów z uczniami, współpraca nauczycieli z rodzicami, bezustanna kontrola nad własnym progresywnaniem pedagogicznym, unikanie wpadania w rutynę zawodową.
Adresatami książki są czynni zawodowo nauczyciele, a także studenci kierunków nauczycielskich, pedagogiki i psychologii. Podręcznik może być też {pomocn|przydatn)y zarówno dla wychowawców placówek opiekuńczo-wychowawczych, jak i pracowników naukowo-dydaktycznych zainteresowanych problemami wychowania.