„Uważam ten zniuansowany, wielowymiarowy portret Witkacego korespondenta, ujmujący go zarówno w kategoriach jednostkowej formuły podmiotowej, jak i w kategoriach typu modelu podmiotowości nowoczesnej, za największe – a wybitne w mistrzowskiej skali – osiągnięcie poznawcze autorki. Do innych wartościowych rezultatów tej pracy zaliczam: wkład wniesiony do teorii epistolografii, analizę materialno-graficzno-wizualnych stron listów Witkacego, jak też frapującą interpretację wybranych listów do żony (i stojącej za nimi psychodramy czy nawet psychomachii). Dlatego również sądzę, iż to ważne studium, nie ograniczające się do przyczynkowych uzupełnień dotychczasowego obrazu artysty ale formułujące koncepcję podmiotowości o pokaźnym znaczeniu – i dla badań nad twórczością Witkacego, i dla naszego rozumienia podmiotowości w ogóle.”
prof. Dr hab. Ryszard Nycz
„Korespondent Witkacy jest niezwykle dojrzałym, oryginalnym poznawczo i ciekawym intelektualnie projektem badawczym, budującym inne spojrzenie zarówno na twórczość Witkacego, jakprezentującym świeże rozmiary dyskursu intymistycznego. Dojrzałość tej pracy polega nie tylko na samodzielnym podjęciu fascynującego problemu badawczego, jakim jest określanie statusu korespondencji do żony Witkacego, lecz też – na twórczym łączeniu pracy archiwisty z progresywnym warsztatem literaturoznawcy-antropologa. Książka Olgi Szmidt jest jednym ze stanowczych dowodów na sensowność i produktywność badań nad pisarstwem prywatnym, badań uwzględniających nie tylko literackie i autobiograficzne jego walory, lecz także materialno-plastyczną ich formę, a także autokreacyjną dynamikę. Listy Witkacego w projekcie Olgi Szmidt są jedyną w swoim rodzaju formą nowej literatury, a tym samym sferą kształtowania się oryginalnej podmiotowości człowieka nowoczesnego.”
dr hab. Jarosław Fazan
Olga Szmidt (ur. 1989) – ukończyła filologię polską (specjalizacje antropologiczno-kulturową, a także krytykę literacką) na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie aktualnie przygotowuje rozprawę o nowych językach autentyczności. Podczas studiów trzykrotnie wyszczególniona stypendium Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Publikuje teksty naukowe oraz krytyczne – dotąd w „Tekstach Drugich”, „Opcjach”, „FA-arcie”, „Wielogłosie” i innych. Redaktor naczelna magazynu „Popmoderna”, wcześniej także naukowego czasopisma „Polisemia”. Zajmuje się typowo nowoczesnymi problemami podmiotowości i autentyczności, krytyką literacką oraz kulturą amerykańską.