Autorka porusza zagadnienia dotyczące źródeł etykiety biznesu i jej współzależności z zasadami protokołu dyplomatycznego, kultury korporacyjnej i etykiety towarzyskiej w Polsce. Szczegółowo omawia zasady etykiety w sytuacjach służbowych i przedstawia problemy, z jakimi spotykają się na co dzień pracownicy polskich firm i urzędów.
Obszernie opisuje mocne zachowania wynikające z zasad etykiety biznesu, a także ich warianty, będące wynikiem odrębności kultury narodowej, zwyczajów i tradycji zachowań grzecznościowych. Zwraca uwagę na te wymiary polskiej kultury, które wpływają na najróżniejsze podejście do zasad etykiety biznesu.
Z książki wyłania się wizerunek pracownika, pożądany według obowiązujących w Polsce zasad etykiety, a także obraz zwyczajów współczesnych Polaków w sytuacjach zawodowych. Książka pod patronatem Polskiego Radia RDC.
Wieloletnia praca dydaktyczna z zakresu etykiety w sytuacjach służbowych w Polsce jaskrawo demonstruje problemy, z jakimi spotykają się na co dzień pracownicy polskich firm i urzędów. Dylematy dotyczą z zasady kwestii równego traktowania kobiet i mężczyzn, precedencji i tych zasad, które wiążą się z ustaleniem pierwszeństwa.
Wynika to przeważnie z braku spójności kryteriów, jakie obieramy przy ustalaniu zasad w sytuacjach towarzyskich i służbowych. W pierwszym przypadku Polacy nie posiadają wątpliwości w kwestii pierwszeństwa: przyznają je kobietom.
Chyba iż zaistnieje obszerna różnica wieku osób wchodzących w interakcje, wówczas płeć staje się kryterium drugorzędnym. Natomiast w stosunkach pracy znaczne znaczenie ma hierarchia zawodowa. Powstaje jednak pytanie, czy na tyle znaczne, żeby wyparło kryterium płci i wieku? (Ze Wstępu) ****** Contemporary Etiquette of Business in Everyday Practise in Poland The author raises the question concerning the sources of etiquette and her dependence on diplomatic protocol, corporation’s culture and social etiquette in Poland.
She describes in detail the etiquette in professional situations and she presents the problems the employees of Polish companies and institutions meet every day. The author at length describes the concrete behaviour resulting from principles of business’ etiquette and the variations as a consequence of difference of national culture, customs and traditions of politeness behaviour.