Tytuł Technologie agentowe w organizacjach opartych na wiedzy Autor Mariusz Żytniewski Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ISBN 978-83-7875-253-0 Rok wydania 2015 Katowice Wydanie 1 liczba stron 308 Format pdf Spis treści Wstęp 9 1. Technologie agentowe w organizacjach gospodarczych – wybrane obszary zastosowań (Leszek Kiełtyka, Rafał Niedbał) 13 1.1. Wprowadzenie 13 1.2. Technika agentowa, agent programowy i system agentowy 15 1.3. Obszary zastosowań technologii agentowych w organizacjach gospodarczych 19 1.4. Technologie agentowe w zarządzaniu wiedzą 25 1.5. Podsumowanie 27 1.6. Literatura do rozdziału 28 2. Interpretacja systemu wieloagentowego jako organizacji autopojetycznej (Małgorzata Pańkowska) 32 2.1. Wprowadzenie 32 2.2. Podstawy teoretyczne systemów autopojetycznych 33 2.3. Własności systemów autopojetycznych 34 2.4. Własności systemów agentowych 38 2.5. Środowiska funkcjonowania systemów wieloagentowych 41 2.6. Użycia systemów wieloagentowych 42 2.7. Podsumowanie 48 2.8. Literatura do rozdziału 49 3. Wprowadzenie do teorii społeczności agentów programowych oraz ich zastosowania w organizacjach opartych na wiedzy (Mariusz Żytniewski) 52 3.1. Wprowadzenie 52 3.2. Rozwiązania informatyczne we wspomaganiu organizacji opratych na wiedzy 55 3.3. Społeczności agentów programowych 56 3.4. Obszary użycia społeczności agentów programowych w organizacjach 61 3.5. Wykorzystanie agentów programowych na tle procesu życia systemu zarządzania wiedzą 63 3.6. Podsumowanie 65 3.7. Literatura do rozdziału 66 4. Złożoność, emergencja i antyemergencja w projektowaniu systemów agentowych (Paweł Wołoszyn) 70 4.1. Wprowadzenie 70 4.2. Heterogeniczność podejść agentowych 71 4.3. Złożoność systemów a wiedza badacza 73 4.4. Emergencja i antyemergencja 75 4.5. Złożoność organiczna 81 4.6. Hierarchie agentów 86 4.7. Literatura do rozdziału 90 5. Modelowanie systemów agentowych wspomagających organizacje oparte na wiedzy (Mariusz Żytniewski) 92 5.1. Wprowadzenie 92 5.2. Zagadnienia modelowania agentów programowych w organizacjach 93 5.3. Prawidłowe praktyki modelowania społeczności agentów programowych ukierunkowanej na wspomagania działania organizacji 95 5.4. Elementy architektury systemu agentowego wspomagającego procesy biznesowe 110 5.5. Podsumowanie 117 5.6. Literatura do rozdziału 118 6. Zagadnienia zaufania w społecznościach agentów programowych (Mateusz Klement) 120 6.1. Wprowadzenie 120 6.2. Wprowadzenie do teorii zaufania, a także reputacji w systemach wieloagentowych 121 6.3. Wybrane modele zaufania i ich analiza 124 6.4. Mechanizmy oceny poziomu zaufania i reputacji i autorska koncepcja modelu zaufania 130 6.5. Podsumowanie 135 6.6. Literatura do rozdziału 135 7. Użyteczność systemów agentowych oraz analiza propagacji wiedzy (Mariusz Żytniewski, Bartosz Kopka) 138 7.1. Wprowadzenie 138 7.2. Praktyczność i ergonomia agentów programowych 138 7.3. Sugestia metody oceny funkcjonalności 142 7.4. Propozycja modelu ewaluacji użyteczności agentów programowych 146 7.5. Podsumowanie 154 7.6. Literatura do rozdziału 155 8. Algorytmy mrowiskowe jako przykład wieloagentowych, ewolucyjnych systemów uczących się (Tomasz Staś) 157 8.1. Systemy uczące się 157 8.2. Systemy ewolucyjne 158 8.3. Algorytmy mrowiskowe 160 8.4. Przykładowe problemy optymalizacyjne rozwiązywane z użyciem algorytmów mrowiskowych 165 8.5. Literatura do rozdziału 168 9. Kognitywne programy agentowe w procesie streszczania dokumentów tekstowych (Andrzej Bytniewski, Marcin Hernes, Anna Chojnacka-Komorowska, Kamal Matouk) 171 9.1. Wprowadzenie 171 9.2. Problem samoczynnego generowania streszczeń 172 9.3. Model pozyskiwania wiedzy przez generowanie streszczeń dokumentów przez kognitywne agenty programowe 177 9.4. Przykład funkcjonowania modelu – studium przypadku 183 9.5. Podsumowanie 187 9.6. Literatura do rozdziału 188 10. Integracja wiedzy zespołów człowiek-agent w kognitywnym wieloagentowym systemie wspomagania decyzji finansowych (Marcin Hernes, Jadwiga Sobieska-Karpińska) 191 10.1. Wprowadzenie 191 10.2. Przegląd istniejących rozwiązań 194 10.3. Kognitywny wieloagentowy system wspomagania decyzji finansowych 198 10.4. Wiedza zespołów człowiek-agent w systemie KWSWDF 201 10.5. Integracja wiedzy w zespołach człowiek-agent w systemie KWSWDF 203 10.6. Podsumowanie 209 10.7. Literatura do rozdziału 210 11. Model architektury mobilnych dokumentów-agentów umożliwiający koordynację czynności w organizacjach opartych na wiedzy (Magdalena Godlewska) 212 11.1. Wprowadzenie 212 11.2. Rozwój dokumentów aktywnych – zbliżony zakres badań 215 11.3. Koncepcja architektury MIND 217 11.4. Charakterystyka organizacji opartej na wiedzy 220 11.5. Koordynacja czynności organizacji opartych na wiedzy 222 11.6. Rozproszona usługa zarządzająca przepływem pracy 223 11.7. Wzorce koordynacji dokumentu 226 11.8. Architektura systemu opartego na MIND 232 11.9. Podsumowanie 234 11.10. Literatura do rozdziału 234 12. Zastosowanie języka ontologii sieciowej w systemach agentowych (Łukasz Piasny) 236 12.1. Wprowadzenie 236 12.2. Potrzeba reprezentacji wiedzy w organizacji 237 12.3. Ontologiczny model wiedzy 240 12.4. Język ontologii sieciowej (OWL) 244 12.5. Podsumowanie 249 12.6. Literatura do rozdziału 250 13. Zastosowanie ontologii w budowie semantycznego Internetu, a także modelowaniu wiedzy o organizacji (Mariusz Żytniewski, Monika Krysiak) 252 13.1. Wprowadzenie 252 13.2. Semantyczny opis wiedzy 253 13.3. Wprowadzenie do semantycznych metod reprezentacji wiedzy 256 13.4. Przykład modelowania wiedzy o organizacji 260 13.5. Podsumowanie 264 13.6. Literatura do rozdziału 264 14. Rola systemów wieloagentowych jako narzędzia zarządzania wiedzą w e-zdrowiu (Anna Sołtysik-Piorunkiewicz, Małgorzata Furmankiewicz, Piotr Ziuziański) 268 14.1. Wprowadzenie 268 14.2. Zarządzanie wiedzą w e-zdrowiu 269 14.3. Wykorzystanie technice agentowej w e-zdrowiu 273 14.4. Podsumowanie 280 14.5. Literatura do rozdziału 281 15. Wspieranie procesów zarządzania kapitałem ludzkim z zastosowaniem agentów programowych (Andrzej Sołtysik) 284 15.1. Wprowadzenie 284 15.2. Podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem kapitałem ludzkim w organizacji opartej na wiedzy 285 15.3. Propozycje rozwiązań agentowych wspierających zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji 286 15.4. Użycie rozwiązań agentowych w zarządzaniu kadrami 293 15.5. Przykłady zastosowania agentów programowych w procesach zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji 303 15.6. Podsumowanie 306 15.7. Literatura do rozdziału 306